Verzekeraars scoren vooral beter op klantcontact

Call center via Pixabay 4 400 x 400

Klanten geven hun verzekeraar voor de tweede keer op rij een hogere score voor de klantbediening. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek ‘VerzekeraarsInBeeld’ in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. 

De score steeg het sterkst bij het onderdeel klantcontact (van 7,32 naar 7,5). Het laagst was de stijging bij klanttevredenheid (van 7,25 naar 7,3). Het onderdeel vertrouwen ging van 7,1 naar 7,2.

Het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS, geeft de scores weer die klanten van verzekeraars geven aan zes aspecten van klantbediening: klantgerichtheid (7,4, was 7,29), deskundigheid (7,4, was 7,32), contact, duidelijkheid (7,3, was 7,19), vertrouwen en tevredenheid. Op alle onderdelen is de score (iets) verbeterd.

Om de stijgende lijn vast te houden zijn volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond drie randvoorwaarden van belang: transparantie, voorspelbaarheid en uitlegbaarheid. “Het klantcontact is daarbij van onschatbare waarde. Door uitdrukkelijk naast de klant te staan, geef je als verzekeraar invulling aan een van de belangrijkste rollen: het helpen van klanten op momenten dat het tegen zit of erg moeilijk wordt.”

Top 3 verzekeraars

Voor het eerst zijn de scores van schade- en levensverzekeraars ook in aparte ranglijsten zichtbaar. Net als voorgaande jaren wordt bij de schadeverzekeraars ZLM het beste beoordeeld, met een gemiddelde waardering van 8,4. Dit is twee tiende hoger dan in 2017. Nh1816 is met een aanmerkelijke stijging (+0,35) een plek gestegen naar de tweede plaats. VvAA staat op een stevige derde plaats. Bij de levensverzekeraars staat Klaverblad op nummer één. Dela stijgt van plek drie naar twee en op drie staat VvAA, die deze plaats dus zowel bij schade als bij leven inneemt.

Opvallend, aldus het Verbond, is dat de verzekeraars in de top 10 in 2018 (bijna) allemaal een stijging laten zien ten opzichte van de resultaten van vorig jaar. Tegelijkertijd zijn veel verzekeraars flink omhoog geklommen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

“Voor ons staat niet vast dat het verstandig is om bij de huidige stand van zaken de leennormen mede te laten afhangen van de beschikbaarheid van een energieprestatiegarantie.”...

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Wees zorgvuldig bij het aanpakken van hardheden in het stelsel van sociale zekerheid. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in het ‘verkiezingsprogramma’...

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

Uit Het financieel jaarverslag van de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat er in de hele verzekeringssector in 2022 sprake was van lagere resultaten. Zo is het resultaat...

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam herstel moet de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Schoonmakend Nederland, Stichting Nederlands Instituut Van Register...

Recordbedrag aan schade door extreem weer

Recordbedrag aan schade door extreem weer

De schade door extreem weer bedraagt in 2022 meer dan 886 miljoen euro, het hoogste bedrag aan verzekerde schade sinds 2007. Dit blijkt uit de jaarlijkse Klimaatschademonitor...

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Het Verbond van Verzekeraars heeft een toolkit klimaatrisico’s op zijn website gezet. Het Verbond: "Een van de belangrijkste tools die je op onze themapagina...

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud heeft het Geldplan Bijna pensioen gelanceerd. Hiermee krijgen 55-plussers inzicht in de keuzes die zij kunnen maken over hun pensionering. "Het Geldplan Bijna...

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

Om arbeidsparticipatie te stimuleren is een activerend arbeidsongeschiktheidsstelsel nodig. Aldus het Verbond van Verzekeraars in een position paper. Het Verbond:...

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....