Verzekeraars scoren vooral beter op klantcontact

Call center via Pixabay 4 400 x 400

Klanten geven hun verzekeraar voor de tweede keer op rij een hogere score voor de klantbediening. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek ‘VerzekeraarsInBeeld’ in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. 

De score steeg het sterkst bij het onderdeel klantcontact (van 7,32 naar 7,5). Het laagst was de stijging bij klanttevredenheid (van 7,25 naar 7,3). Het onderdeel vertrouwen ging van 7,1 naar 7,2.

Het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS, geeft de scores weer die klanten van verzekeraars geven aan zes aspecten van klantbediening: klantgerichtheid (7,4, was 7,29), deskundigheid (7,4, was 7,32), contact, duidelijkheid (7,3, was 7,19), vertrouwen en tevredenheid. Op alle onderdelen is de score (iets) verbeterd.

Om de stijgende lijn vast te houden zijn volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond drie randvoorwaarden van belang: transparantie, voorspelbaarheid en uitlegbaarheid. “Het klantcontact is daarbij van onschatbare waarde. Door uitdrukkelijk naast de klant te staan, geef je als verzekeraar invulling aan een van de belangrijkste rollen: het helpen van klanten op momenten dat het tegen zit of erg moeilijk wordt.”

Top 3 verzekeraars

Voor het eerst zijn de scores van schade- en levensverzekeraars ook in aparte ranglijsten zichtbaar. Net als voorgaande jaren wordt bij de schadeverzekeraars ZLM het beste beoordeeld, met een gemiddelde waardering van 8,4. Dit is twee tiende hoger dan in 2017. Nh1816 is met een aanmerkelijke stijging (+0,35) een plek gestegen naar de tweede plaats. VvAA staat op een stevige derde plaats. Bij de levensverzekeraars staat Klaverblad op nummer één. Dela stijgt van plek drie naar twee en op drie staat VvAA, die deze plaats dus zowel bij schade als bij leven inneemt.

Opvallend, aldus het Verbond, is dat de verzekeraars in de top 10 in 2018 (bijna) allemaal een stijging laten zien ten opzichte van de resultaten van vorig jaar. Tegelijkertijd zijn veel verzekeraars flink omhoog geklommen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Een poolconstructie met solidariteit. Dat is een van de ideeën van het Verbond van Verzekeraars om overstromingsschade door primaire waterkeringen toch verzekerbaar...

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

De aanpak van meer structurele problemen komt nog onvoldoende uit de verf, reageert het Verbond van Verzekeraars op de Miljoenennota 2023. "Veel aandacht is erop...

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Een gezamenlijke werkgroep vanuit de overheid en de financiële sector gaat heldere transitiepaden uitstippelen voor verduurzaming. Dan weten sectoren waar ze...

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Het terugdringen van de achterstanden bij het beoordelen van langdurig zieke werknemers mag niet ten koste gaan van activering en re-integratie bij ziekte en arbeidsongeschiktheid....

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....

Wakam aspirant-lid Verbond van Verzekeraars

Wakam aspirant-lid Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Wakam. Daarnaast is het aspirant-lidmaatschap van Lemonade omgezet in een volledig lidmaatschap. Wakam...

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Dat Elon Musk zich nadrukkelijk richt op de autoverzekeringssector lijkt slecht...

Verzekeringsbranche 2021: veel schade door extreem weer

Verzekeringsbranche 2021: veel schade door extreem weer

De schade voor verzekeraars in het tweede halfjaar van 2021 was door de overstromingen in Limburg circa 25 procent hoger dan in de jaren ervoor. Dit blijkt uit het...