"Vraag naar cyberpolis stijgt explosief"
De belangstelling onder het Nederlandse bedrijfsleven voor cyber- en dataverzekeringen neemt explosief toe. Dat blijkt onder meer uit de groei die specialist Hiscox in het eerste kwartaal van 2016 doormaakt met haar product Cyber & Data Risks.
Van deze bedrijfsverzekering tegen de risico’s van data-diefstal en inbreuken door hackers sloot Hiscox in drie maanden tijd meer polissen af dan in de vier jaar ervoor. "Dit overtreft al onze verwachtingen", vertelt Yasin Chalabi, manager Professional Insurance & Cyber and Data Risks van Hiscox. "Hiermee is 80 procent van ons jaartarget al in het eerste kwartaal gerealiseerd."
Toch heeft Chalabi wel een verklaring voor de explosief toegenomen vraag vanuit de markt. "Het is een samenspel van factoren. We hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het product. En Hiscox heeft er veel aan gedaan om bewustzijn te creëren - zowel bij onze klanten als onze partners - voor de cyber- en datarisico's die bedrijven lopen. Door workshops en seminars te organiseren, door als sparringpartner voor bedrijven en instanties te fungeren en door kennis te vergaren en te delen."
Ook het momentum speelt een rol. "Vanaf dit jaar gelden er veel strengere regels voor het melden van datalekken en kunnen boetes oplopen tot honderdduizenden euro's. Veel ondernemers die de beslissing hebben uitgesteld, willen nu niet langer zelf de risico's lopen."
Reactie toevoegen
Kabinet: cyberpool niet nodig nu
Het kabinet vindt een cyberpool nu niet nodig. Verzekeringen kunnen volgens de regering schade door cyberincidenten goed opvangen. Minister Grapperhaus in de kabinetsreactie...
Johan Weijer van Hiscox naar DUPI
Johan Weijer gaat op 1 november aan de slag als Lead Underwriter Property bij DUPI Underwriting Agencies. Weijer versterkt het Property Team, bestaande uit Richard...
Cyberaanval kost onderneming gemiddeld 300.000 euro
Ruim tweederde van de private en publieke instellingen (68%) heeft afgelopen jaar te maken gehad met een cyberaanval (2018: 50%). De gemiddelde schade steeg van...
Allianz introduceert cyberverzekering voor mkb’ers
Allianz heeft speciaal voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf de Allianz Cyberverzekering gelanceerd. Hiermee kunnen ze zich via hun verzekeringsadviseur...
PPP Fine Art Hiscox nu ook geheel online af te sluiten
De laagdrempelige kunstverzekering die Hiscox twee jaar geleden introduceerde, Pre Priced Proposal (PPP) Fine Art by Hiscox, is nu ook geheel online af te sluiten. Jeroen...
Hiscox lanceert Security Incident Response
Hiscox biedt bedrijven in de Benelux Security Incident Response (SIR). Dit concept helpt ondernemingen in de bescherming van hun medewerkers, activiteiten, merk...
Hiscox biedt gratis cyber securityscan
Hiscox werkt samen met SecureMe2 om mkb-bedrijven met een Hiscox Cyber Verzekering een 'gratis' cyber securityscan aan te kunnen bieden. Yasin Chalabi, Manager...
Hiscox lanceert online platform CyberClear Academy
Spuitende vuurwerkfonteinen vormden de omlijsting van de presentatie van de vernieuwde cyberverzekering CyberClear by Hiscox, Tevens heeft de verzekeraar het concept...
Cyberaanval op bijna helft Nederlandse bedrijven
Bijna de helft van alle bedrijven en overheidsinstellingen is vorig jaar getroffen door een cyberaanval. Gemiddelde schade bedraagt 184.000 euro, aldus internationaal...
Het Nederlands Cybercollectief heeft de Cyberverzekering Vergelijker voor het mkb gelanceerd. “Cyberverzekeringen zijn volop in ontwikkeling, relatief nog...