Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Kifid 2017 (deel logo)

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet. De vraag naar het strafrechtelijk verleden is naar het oordeel van commissie in Uitspraak 2018-353 helder, duidelijk en niet voor meerdere lezingen vatbaar.

De consument kwam in 2006 in aanraking met justitie wegens verboden wapenbezit. In juli 2009 werd hij veroordeeld tot twee maanden gevangenisstraf. In maart 2014 verzweeg de consument dit laatste bij de aanvraag van een autoverzekering bij NN. Op 24 april 2014 is de auto gestolen. Tijdens het onderzoek ontdekte NN de verzwijging. Zij weigerde een uitkering en nam de consument voor een periode van acht jaar op in de gebeurtenissenadministratie en het daaraan gekoppelde Intern Verwijzingsregister en voor een periode van vier jaar in het Incidentenregister en het daaraan gekoppelde Extern Verwijzingsregister.

Ten onrechte, meende de consument. Hij vatte de vraag ‘Bent u of is een andere belanghebbende bij deze verzekering in de laatste vijf jaar in aanraking geweest met de politie en/of justitie in verband met (verdenking van) het plegen van een misdrijf?’ zo op dat de verzekeraar vroeg wanneer hij in aanraking met politie of justitie is gekomen. Dit was in 2006. Voor zover de verzekeraar iets anders bedoelde te vragen, heeft hij een vraag gesteld in voor misverstand vatbare termen en dient dat voor zijn eigen rekening te blijven, aldus de consument.

Verder: de verzekeraar heeft niet willen vragen naar een misdrijf in verband met verboden wapenbezit, maar naar verkeers-, gewelds- of vermogensmisdrijven. De diefstal van de auto staat bovendien niet in verband met het justitiële contact van in 2006. Het is volgens de consument onaannemelijk dat de verzekeraar de verzekeringsaanvraag zou weigeren indien hij had geweten van het verboden vuurwapenbezit. 

De commissie maakt korte metten met deze argumenten en handhaaft de registraties. De Commissie is van oordeel dat "de feiten en omstandigheden de conclusie rechtvaardigen dat sprake is van opzet tot misleiding. Hierbij neemt de Commissie in overweging dat de verzekering tot stand is gekomen op de grondslag van een door Consument ingevulde vragenlijst en dat Verzekeraar gebruik heeft gemaakt van een eenduidige en scherpomlijnde vraagstelling. De bewoordingen van de vraag die door Consument onjuist is beantwoord laten naar het oordeel van de Commissie geen ruimte voor zijn stelling dat de vraag onduidelijk is".

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 april Thea van Bommel-Scheffer, Willeke Ong RA en Menno Schotel, arts RGA, benoemd tot leden van de Geschillencommissie. Zij zijn...

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling...

Serviceverlening goed omschrijven

Serviceverlening goed omschrijven

Financieel adviseurs dienen hun serviceverlening helder te omschrijven. Dat geeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een adviseur mee in Uitspraak...

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Een revisie brengt geen verandering in de ouderdom van een motor, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-130. De...

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Een adviseur heeft zorgplicht, maar de polishouder moet de adviseur wel de benodigde informatie verschaffen om de zorgplicht te kunnen uitvoeren. Aldus de Geschillencommissie...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een klant met autoschade die niet meer kan worden hersteld, heeft dubbel pech. Hij moet toch het eigen risico voldoen, aldus de Geschillencommissie Financiële...

Waterbak is geen zwembad

Waterbak is geen zwembad

Dat er ook wel eens een duik in de waterbak werd genomen, maakt niet dat de waterbak niet in de eerste plaats als vijver dienst doet en ook als zodanig gekwalificeerd...

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Omdat de consument de bagage langer dan 24 uur heeft achtergelaten in de auto, is volgens Kifid geen dekking volgens de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering...

Schadevergoeding gemist...

Schadevergoeding gemist...

De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...