Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Social Media Award 2016

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens de presentatie van de zesde editie van de Social Media Insurance Monitor, een initiatief van ITDS.

Zilveren Kruis stond vorig jaar nog op de vijfde plaats. Dela, in 2015 al de beste uitvaartverzekeraar, klom dit jaar in de totale ranking van nummer 9 naar nummer 2. Centraal Beheer bleef – dit keer met de bronzen plek – evenals vorig jaar in de top 3. In het onderzoek dat tussen januari en december 2016 plaatsvond, werden dit jaar 75 verzekeraars meegenomen. Het onderzoek is gebaseerd op deskresearch, een enquête en data uit de Social Media tool Coosto.
Zilveren Kruis weet volgens de jury de kracht uit de verschillende Social Media kanalen te halen met een duidelijke kanaalstrategie. Ieder kanaal met z’n eigen content, doel en doelgroep. Vooral de hoge mate van interactie met de consument zorgt voor een hoge score in de Monitor. Zilveren Kruis is een voorloper als het gaat om Social. Het was een van de eersten met een multidisciplinaire Social Hub en een eigen online Community.
Dela is actief op alle Social Media kanalen, maar heeft vooral veel punten behaald voor de activiteiten op Facebook en het hoge aantal reacties van consumenten op dit platform. Dela plaatste van alle verzekeraars de meeste posts op Instagram, waar het afgelopen jaar ook interactie met de volgers is ontstaan. Op het forum delen consumenten dagelijks emoties en ervaringen met elkaar.
Centraal Beheer (nr 3) scoort vanwege zijn enorme fanbase – de grootste van alle verzekeraars – en veel activiteit op de verschillende kanalen. Met maar liefst 142 video’s en ruim 2 miljoen views op YouTube, stijgt het op dit kanaal boven alle verzekeraars uit. Centraal Beheer ontving de meeste reacties van volgers op zijn Facebook-posts.
 

SOCIAL MEDIA NIET IN DNA
De verzekeraars zijn op alle kanalen aanwezig, maar de meesten gebruiken Social Media nog niet op de manier waarop consumenten die beleven, stelt ITDS. "De eigen kracht en het unieke belang van de verschillende kanalen wordt niet ingezien. Het is qua content meestal ‘one size fits all’, niet toegespitst op de kanalen. Authentieke content ontbreekt. Bovendien bepalen incidentele campagnes nog steeds de kalender", aldus Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS. ‘‘Er wordt dus geen continue band opgebouwd met de klanten. Van ‘engagement insurance’ is nog geen sprake. Er wordt ook flink geworsteld met het  veranderde klantgedrag en met nieuwe kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram, waar de Millennials te vinden zijn. Die zijn niet alleen als doelgroep belangrijk, maar ook omdat hun gedrag door de oudere generaties wordt overgenomen. Social Media zit duidelijk nog niet in het DNA van de verzekeraar, zeker niet aan de top. Daar, bij de CEO, zou het moeten beginnen, anders zijn verzekeraars kansloos in de slag om aandacht en tijd die is los gebarsten. Daar is haast bij. Terwijl met de nieuwe middelen het verzekeren anno nu simpel, toegankelijk en persoonlijk kan zijn. Met echte focus op de klant. Met relevante content voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal.’’

Reactie toevoegen

 
Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Waardering voor energiezuinig en comfortabel huis groeit

Waardering voor energiezuinig en comfortabel huis groeit

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) De coronacrisis heeft een stille woonrevolutie veroorzaakt. Bijna tachtig procent van...

Drempels wegnemen

Drempels wegnemen

(Rondetafelgesprek met partners ABN Amro, AnsvarIdéa, Centraal Beheer, Financieel Zeker, Lot Hypotheken en Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021)...

Kom in beweging

Kom in beweging

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) (Zorg)verzekeraars kunnen zeker een rol spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. Toch gebeurt dat pas zelden...

BijBouwe biedt op eigen site orv van DELA aan

BijBouwe biedt op eigen site orv van DELA aan

Hypotheekverstrekker bijBouwe gaat op haar website overlijdensrisicoverzekeringen van DELA aanbieden. bijBouwe zocht een samenwerkingspartner om consumenten vanuit...

Ralph van Dam: van betekenis zijn bij herstel

Ralph van Dam: van betekenis zijn bij herstel

"Zo is er een enorme schuldenlast die ontstaan is door COVID die opgelost moet worden. De kleine ondernemers overzien dit niet. Met gebruikmaking van de recent geïntroduceerde...

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

Uitvaartonderneming DELA mag van de ACM onder voorwaarden Yarden overnemen. De uitvaartondernemingen moeten zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen aan...

Centraal Beheer lanceert 61e ‘Even Apeldoorn bellen'-commercial

Centraal Beheer lanceert 61e ‘Even Apeldoorn bellen'-commercial

Freedom. Zo heet de 61ste ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial van Centraal Beheer. De verzekeraar: "De nieuwe commercial, geregisseerd door Matthijs van...

DELA neemt Yarden alsnog over

DELA neemt Yarden alsnog over

Coöperatie DELA is alsnog van plan om Yarden Uitvaartorganisatie over te nemen. Op 5 mei hebben de bestuurders van Yarden en DELA de overeenkomst voor de overname...

Corona leidt tot andere woonwensen

Corona leidt tot andere woonwensen

De coronaperiode heeft ertoe geleid dat veel Nederlanders andere woonwensen hebben gekregen, aldus onderzoek van Memo2 in opdracht van Centraal Beheer onder 1405...