Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Social Media Award 2016

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens de presentatie van de zesde editie van de Social Media Insurance Monitor, een initiatief van ITDS.

Zilveren Kruis stond vorig jaar nog op de vijfde plaats. Dela, in 2015 al de beste uitvaartverzekeraar, klom dit jaar in de totale ranking van nummer 9 naar nummer 2. Centraal Beheer bleef – dit keer met de bronzen plek – evenals vorig jaar in de top 3. In het onderzoek dat tussen januari en december 2016 plaatsvond, werden dit jaar 75 verzekeraars meegenomen. Het onderzoek is gebaseerd op deskresearch, een enquête en data uit de Social Media tool Coosto.
Zilveren Kruis weet volgens de jury de kracht uit de verschillende Social Media kanalen te halen met een duidelijke kanaalstrategie. Ieder kanaal met z’n eigen content, doel en doelgroep. Vooral de hoge mate van interactie met de consument zorgt voor een hoge score in de Monitor. Zilveren Kruis is een voorloper als het gaat om Social. Het was een van de eersten met een multidisciplinaire Social Hub en een eigen online Community.
Dela is actief op alle Social Media kanalen, maar heeft vooral veel punten behaald voor de activiteiten op Facebook en het hoge aantal reacties van consumenten op dit platform. Dela plaatste van alle verzekeraars de meeste posts op Instagram, waar het afgelopen jaar ook interactie met de volgers is ontstaan. Op het forum delen consumenten dagelijks emoties en ervaringen met elkaar.
Centraal Beheer (nr 3) scoort vanwege zijn enorme fanbase – de grootste van alle verzekeraars – en veel activiteit op de verschillende kanalen. Met maar liefst 142 video’s en ruim 2 miljoen views op YouTube, stijgt het op dit kanaal boven alle verzekeraars uit. Centraal Beheer ontving de meeste reacties van volgers op zijn Facebook-posts.
 

SOCIAL MEDIA NIET IN DNA
De verzekeraars zijn op alle kanalen aanwezig, maar de meesten gebruiken Social Media nog niet op de manier waarop consumenten die beleven, stelt ITDS. "De eigen kracht en het unieke belang van de verschillende kanalen wordt niet ingezien. Het is qua content meestal ‘one size fits all’, niet toegespitst op de kanalen. Authentieke content ontbreekt. Bovendien bepalen incidentele campagnes nog steeds de kalender", aldus Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS. ‘‘Er wordt dus geen continue band opgebouwd met de klanten. Van ‘engagement insurance’ is nog geen sprake. Er wordt ook flink geworsteld met het  veranderde klantgedrag en met nieuwe kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram, waar de Millennials te vinden zijn. Die zijn niet alleen als doelgroep belangrijk, maar ook omdat hun gedrag door de oudere generaties wordt overgenomen. Social Media zit duidelijk nog niet in het DNA van de verzekeraar, zeker niet aan de top. Daar, bij de CEO, zou het moeten beginnen, anders zijn verzekeraars kansloos in de slag om aandacht en tijd die is los gebarsten. Daar is haast bij. Terwijl met de nieuwe middelen het verzekeren anno nu simpel, toegankelijk en persoonlijk kan zijn. Met echte focus op de klant. Met relevante content voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal.’’

Reactie toevoegen

 
Centraal Beheer schrapt negatieve rente

Centraal Beheer schrapt negatieve rente

Centraal Beheer heeft per 1 juli 2022 de rente verhoogd voor klanten met een saldo op hun Rente Plus rekening boven 100.000 euro met 0,25 procent. Hiermee vervalt...

Tender zorgverlijkers gaat niet door

Tender zorgverlijkers gaat niet door

CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben zorgvergelijkers in mei 2022 gevraagd een voorstel te doen voor een nieuwe of verbeterde zorgvergelijker. Naar aanleiding van...

DELA stopt met beleggingen in Rusland

DELA stopt met beleggingen in Rusland

DELA stopt met beleggingen in Rusland en de gestegen gasprijs heeft voorlopig geen gevolgen voor de crematiekosten. Dat schrijft DELA in het jaarverslag 2021, dat ...

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt de uitvaartverzekeringsportefeuille van haar dochterbedrijf in Duitsland aan DELA. De portefeuille bevat bijna 121.000 Duitse verzekerden (150.000...

CS, Menzis en Zilveren Kruis: maak zorgverzekeringen beter op inhoud vergelijkbaar

CS, Menzis en Zilveren Kruis: maak zorgverzekeringen beter op inhoud vergelijkbaar

CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben vergelijkers van zorgverzekeringen gevraagd  een voorstel te doen voor een nieuwe of verbeterde zorgvergelijker. Zo wordt...

Peter Langenbach nieuwe directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis

Peter Langenbach nieuwe directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis

Ziekenhuisdirecteur Peter Langenbach is per 1 juli 2022 benoemd tot directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis, onderdeel van Achmea. Hij is nu voorzitter van de Raad...

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Er zijn grote regionale verschillen in bereidheid om te verduurzamen, vooral tussen Zuid- en Noord-Nederland, aldus onderzoek onder ruim 600 Nederlanders door onderzoeksbureau...

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal beheert organiseert op 9 maart van 12.00 – 13.00 uur voor de tweede keer het gratis online event ‘Beterweters blikken vooruit’. In de...

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Het Verbond van Verzekeraars verwacht een recordaantal schademeldingen als gevolg van de stormen Dudley en Eunice. Eunice staat in de top-3 van zwaarste stormen...

Volop dynamiek in adviseursmarkt

Volop dynamiek in adviseursmarkt

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Beweging is er altijd wel in de adviesmarkt, maar nu is de dynamiek wel heel groot. John...