Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Social Media Award 2016

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens de presentatie van de zesde editie van de Social Media Insurance Monitor, een initiatief van ITDS.

Zilveren Kruis stond vorig jaar nog op de vijfde plaats. Dela, in 2015 al de beste uitvaartverzekeraar, klom dit jaar in de totale ranking van nummer 9 naar nummer 2. Centraal Beheer bleef – dit keer met de bronzen plek – evenals vorig jaar in de top 3. In het onderzoek dat tussen januari en december 2016 plaatsvond, werden dit jaar 75 verzekeraars meegenomen. Het onderzoek is gebaseerd op deskresearch, een enquête en data uit de Social Media tool Coosto.
Zilveren Kruis weet volgens de jury de kracht uit de verschillende Social Media kanalen te halen met een duidelijke kanaalstrategie. Ieder kanaal met z’n eigen content, doel en doelgroep. Vooral de hoge mate van interactie met de consument zorgt voor een hoge score in de Monitor. Zilveren Kruis is een voorloper als het gaat om Social. Het was een van de eersten met een multidisciplinaire Social Hub en een eigen online Community.
Dela is actief op alle Social Media kanalen, maar heeft vooral veel punten behaald voor de activiteiten op Facebook en het hoge aantal reacties van consumenten op dit platform. Dela plaatste van alle verzekeraars de meeste posts op Instagram, waar het afgelopen jaar ook interactie met de volgers is ontstaan. Op het forum delen consumenten dagelijks emoties en ervaringen met elkaar.
Centraal Beheer (nr 3) scoort vanwege zijn enorme fanbase – de grootste van alle verzekeraars – en veel activiteit op de verschillende kanalen. Met maar liefst 142 video’s en ruim 2 miljoen views op YouTube, stijgt het op dit kanaal boven alle verzekeraars uit. Centraal Beheer ontving de meeste reacties van volgers op zijn Facebook-posts.
 

SOCIAL MEDIA NIET IN DNA
De verzekeraars zijn op alle kanalen aanwezig, maar de meesten gebruiken Social Media nog niet op de manier waarop consumenten die beleven, stelt ITDS. "De eigen kracht en het unieke belang van de verschillende kanalen wordt niet ingezien. Het is qua content meestal ‘one size fits all’, niet toegespitst op de kanalen. Authentieke content ontbreekt. Bovendien bepalen incidentele campagnes nog steeds de kalender", aldus Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS. ‘‘Er wordt dus geen continue band opgebouwd met de klanten. Van ‘engagement insurance’ is nog geen sprake. Er wordt ook flink geworsteld met het  veranderde klantgedrag en met nieuwe kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram, waar de Millennials te vinden zijn. Die zijn niet alleen als doelgroep belangrijk, maar ook omdat hun gedrag door de oudere generaties wordt overgenomen. Social Media zit duidelijk nog niet in het DNA van de verzekeraar, zeker niet aan de top. Daar, bij de CEO, zou het moeten beginnen, anders zijn verzekeraars kansloos in de slag om aandacht en tijd die is los gebarsten. Daar is haast bij. Terwijl met de nieuwe middelen het verzekeren anno nu simpel, toegankelijk en persoonlijk kan zijn. Met echte focus op de klant. Met relevante content voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal.’’

Reactie toevoegen

 
Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

De helft van de huizenbezitters stelt woningonderhoud uit, terwijl de gevolgen groot kunnen zijn, zo blijkt uit onderzoek van MeMo2 in opdracht van Centraal Beheer...

Centraal Beheer biedt klanten rentekorting op Groen Leningdeel

Centraal Beheer biedt klanten rentekorting op Groen Leningdeel

Centraal Beheer biedt sinds kort de mogelijkheid van een Groen Leningdeel met rentekorting. Het gaat om een bedrag van maximaal 25.000 euro dat de klant gebruikt...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel, directeur bij Achmea en verantwoordelijk voor bediening van de zakelijke markt via Centraal Beheer & Avéro Achmea, heeft zijn pensionering...

Centraal Beheer biedt klanten bij aankoop fiets fietsverzekering aan

Centraal Beheer biedt klanten bij aankoop fiets fietsverzekering aan

Centraal Beheer biedt klanten die in de ruim twintig winkels van Fietsvoordeelshop.nl een fiets kopen direct ook een fietsverzekering aan, inclusief pechhulp. Fietsvoordeelshop.nl,...

Flexibiliteit meest onderscheidende arbeidsvoorwaarde

Flexibiliteit meest onderscheidende arbeidsvoorwaarde

Flexibiliteit staat bovenaan in de top 10 van onderscheidende arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit het eerste trendonderzoek van 2023 onder ruim 2.000 werkende Nederlanders...

"Inflatie zet rem op verduurzaming woningen"

"Inflatie zet rem op verduurzaming woningen"

De hogere energieprijzen en -rekeningen, hebben de wens tot woningverduurzaming in Nederland flink aangewakkerd. Tweederde doet al aan ‘kleine’ besparingsmaatregelen,...

Geef groen advies

Geef groen advies

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Duurzaamheid blijft ‘hot’. De noodzaak voor een groener leefklimaat staat...

Woonfonds wordt Centraal Beheer in 2024

Woonfonds wordt Centraal Beheer in 2024

In 2024 gaan alle hypotheken van Woonfonds over naar Centraal Beheer, net als Woonfonds een hypotheekmerk van Achmea. “Zo besparen we op kosten en houden...

Centraal Beheer helpt VvE’s bij verduurzamen appartementen

Centraal Beheer helpt VvE’s bij verduurzamen appartementen

Centraal Beheer heeft een aanpak ontwikkeld die VvE’s wil stimuleren en helpen bij verduurzaming van appartementen. De aanpak loopt van inzicht, begeleiding...