Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Social Media Award 2016

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens de presentatie van de zesde editie van de Social Media Insurance Monitor, een initiatief van ITDS.

Zilveren Kruis stond vorig jaar nog op de vijfde plaats. Dela, in 2015 al de beste uitvaartverzekeraar, klom dit jaar in de totale ranking van nummer 9 naar nummer 2. Centraal Beheer bleef – dit keer met de bronzen plek – evenals vorig jaar in de top 3. In het onderzoek dat tussen januari en december 2016 plaatsvond, werden dit jaar 75 verzekeraars meegenomen. Het onderzoek is gebaseerd op deskresearch, een enquête en data uit de Social Media tool Coosto.
Zilveren Kruis weet volgens de jury de kracht uit de verschillende Social Media kanalen te halen met een duidelijke kanaalstrategie. Ieder kanaal met z’n eigen content, doel en doelgroep. Vooral de hoge mate van interactie met de consument zorgt voor een hoge score in de Monitor. Zilveren Kruis is een voorloper als het gaat om Social. Het was een van de eersten met een multidisciplinaire Social Hub en een eigen online Community.
Dela is actief op alle Social Media kanalen, maar heeft vooral veel punten behaald voor de activiteiten op Facebook en het hoge aantal reacties van consumenten op dit platform. Dela plaatste van alle verzekeraars de meeste posts op Instagram, waar het afgelopen jaar ook interactie met de volgers is ontstaan. Op het forum delen consumenten dagelijks emoties en ervaringen met elkaar.
Centraal Beheer (nr 3) scoort vanwege zijn enorme fanbase – de grootste van alle verzekeraars – en veel activiteit op de verschillende kanalen. Met maar liefst 142 video’s en ruim 2 miljoen views op YouTube, stijgt het op dit kanaal boven alle verzekeraars uit. Centraal Beheer ontving de meeste reacties van volgers op zijn Facebook-posts.
 

SOCIAL MEDIA NIET IN DNA
De verzekeraars zijn op alle kanalen aanwezig, maar de meesten gebruiken Social Media nog niet op de manier waarop consumenten die beleven, stelt ITDS. "De eigen kracht en het unieke belang van de verschillende kanalen wordt niet ingezien. Het is qua content meestal ‘one size fits all’, niet toegespitst op de kanalen. Authentieke content ontbreekt. Bovendien bepalen incidentele campagnes nog steeds de kalender", aldus Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS. ‘‘Er wordt dus geen continue band opgebouwd met de klanten. Van ‘engagement insurance’ is nog geen sprake. Er wordt ook flink geworsteld met het  veranderde klantgedrag en met nieuwe kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram, waar de Millennials te vinden zijn. Die zijn niet alleen als doelgroep belangrijk, maar ook omdat hun gedrag door de oudere generaties wordt overgenomen. Social Media zit duidelijk nog niet in het DNA van de verzekeraar, zeker niet aan de top. Daar, bij de CEO, zou het moeten beginnen, anders zijn verzekeraars kansloos in de slag om aandacht en tijd die is los gebarsten. Daar is haast bij. Terwijl met de nieuwe middelen het verzekeren anno nu simpel, toegankelijk en persoonlijk kan zijn. Met echte focus op de klant. Met relevante content voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal.’’

Reactie toevoegen

 
Verduurzaming woning vaak met eigen geld betaald

Verduurzaming woning vaak met eigen geld betaald

Grootste struikelblok om de woning te verduurzamen, is nog steeds onvoldoende geld. Dit speelt bij een derde van de in opdracht van Centraal Beheer ondervraagden....

Centraal Beheer: bereidheid tot verduurzaming woning is groot

Centraal Beheer: bereidheid tot verduurzaming woning is groot

Bijna de helft van de Nederlanders wil de woning (huur en koop) verdergaand verduurzamen, zo blijkt uit het tweede MeMo2-trendonderzoek van november, uitgevoerd...

BPL EN DELA toegetreden tot ASR Dutch Farmland Fund

BPL EN DELA toegetreden tot ASR Dutch Farmland Fund

BPL Pensioen en DELA zijn per 1 oktober toegetreden tot het ASR Dutch Farmland Fund. Zij gaan, naast a.s.r, als eerste participanten investeren in dit niet-beursgenoteerde...

DELA haalt niveau 2 van de Gouden Oor

DELA haalt niveau 2 van de Gouden Oor

DELA Verzekeringen heeft voor de derde keer de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. Ron van Kesteren, directeur van Stichting toetsing verzekeraars:...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Veel deeltijdwerkers bereid om meer uren te werken

Veel deeltijdwerkers bereid om meer uren te werken

Meer dan een derde van de parttimers is bereid om bij te dragen aan een oplossing voor het personeelstekort. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer. De verzekeraar...

Centraal Beheer start pilot e-bikes bij autoreparatie

Centraal Beheer start pilot e-bikes bij autoreparatie

Centraal Beheer is gestart met een pilot bij schadeherstellers om bij reparatie van een auto een e-bike mee te geven in plaats van een vervangende auto. De pilot...

Centraal Beheer lanceert 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial

Centraal Beheer lanceert 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial

Centraal Beheer heeft de 62ste commercial met als titel 'Container' uitgebracht in de serie  ‘Even Apeldoorn bellen’.  Het is de langstlopende...

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...

Meer regelruimte nodig in werk-privé balans

Meer regelruimte nodig in werk-privé balans

Uit trendonderzoek van Centraal Beheer blijkt 54 procent van de werknemers de ruimte krijgt om de werk en privé balans zelf te organiseren, terwijl 75  procent...