Zorgplicht niet geschonden, toch provisie vergoeden

Kifid LOGO 2017

Een adviseur moest van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening de klant de provisie vergoeden, ook al had hij niets verkeerd gedaan. In de herziene uitspraak wordt dit teruggedraaid.

De klacht houdt naar de kern in dat consument en zijn echtgenote nimmer hebben begrepen dat het advies inhield dat de beleggingsverzekering en daarmee de beleggingshypotheek zou worden stopgezet en dat daarbij het doelkapitaal van 110.000 euro zou worden losgelaten. Zij meenden dat enkel de overlijdensrisicoverzekering zou worden aangepast. Indien de consument had geweten dat het doelkapitaal zou worden losgelaten, dan zou hij niet met het advies hebben ingestemd. 

 

De Commissie stelt vast dat "het advies van de tussenpersoon voldoende duidelijk is geweest en dat de tussenpersoon op grond van de gewisselde e-mails niet behoefde te vermoeden dat consument het advies niet begreep of de gevolgen van het advies niet overzag. Consument heeft bij e-mail van 10 augustus 2009 aangegeven 'nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats' en 'maak de papieren maar in orde'. Daarmee mocht de tussenpersoon erop vertrouwen dat de consument het advies begreep en wenste op te volgen. De Commissie acht het door de tussenpersoon gegeven advies verder geen advies dat niet door een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur gegeven had kunnen worden."

 

De consument sloot in 2002 ter aflossing van zijn hypothecaire geldlening een Dynamisch Hypotheek Plan af bij Zwolsche Algemeene. In de hypotheekofferte is uitgegaan van een voorbeeldkapitaal op einddatum (1 augustus 2027) van 110.951 euro, bij een rendement van 8 procent. Naar aanleiding van de commotie bij beleggingsverzekeringen deed de adviseur in 2009 een nieuw voorstel.

 

De commissie meent dat "de tussenpersoon met het advies heeft aangesloten bij de maandlasten van de consument. De tussenpersoon heeft er derhalve niet voor gekozen deze te verhogen, zodat een hoger eindbedrag behaald zou kunnen worden, maar heeft voor een lager eindbedrag met vergelijkbare maandlasten gekozen. Ten tijde van de advisering, had de beleggingsverzekering van de consument op grond van de historische rendementen (op dat moment 5,37 procent) aan het einde van 2008 een prognosekapitaal van 36.838 euro op einddatum. Deze prognose was – omdat het om een belegging ging – geenszins zeker. Het door verzekeraar aangeboden product had met dezelfde maandlasten een gegarandeerde eindwaarde van 49.908 euro in prognose en bij afsluiten van de verzekeringen van 50.309 euro, welke door de winstdelingsregeling (beperkt) hoger zou kunnen worden. Deze kenmerken in aanmerking genomen, acht de Commissie het door de tussenpersoon gegeven advies een advies dat door een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur gegeven had kunnen worden."

 

Provisie

De consument vorderde betaling van 50.000 euro, het verschil tussen het oorspronkelijke voorbeeldkapitaal op einddatum van 110.000 euro en de thans geprognosticeerde uitkering op einddatum van 60.000 euro. Hij vangt dus echter bot. Per saldo heeft de adviseur aan het advies een bedrag van 596,85 euro aan provisies overgehouden. Nu het onderzoek naar de ontvangen en terugbetaalde provisies en de procedure bij het Klachteninstituut voor hem een behoorlijke tijdsinvestering heeft betekend, wenste de adviseur dit bedrag niet aan de consument te vergoeden. In de nog te publiceren definitieve versie van de uitspraak is te lezen dat ook deze vordering van de consument is afgewezen. De tussenpersoon hoeft de ontvangen provisie dus niet terug te betalen. Zie ook het bericht 'Geen schending zorgplicht, geen vergoeding provisie' op VVP Online.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - 27 juli 2017

Beetje kort door de bocht beschreven. Want zo'n houding van het Kifid is in principe onnavolgbaar. (Niets fout doen als tp en toch een 'schade moeten 'vergoeden.) Bij doorlezen van de hele uitspraak stelt de consument dat een medewerker van de tp in 2015 het advies van de voormalig medewerker - die in 2009 de omzetting heeft geregeld - volledig heeft afgekraakt. Althans in eerste instantie. De medewerker van de tp zou later - in 2015 - die woorden hebben terug gedraaid. Blijkbaar heeft het Kifid dát als grond genomen om de ontvangen provisie te laten betalen aan de consument. Maar echt duidelijk is dat ook niet, helaas.

- 27 juli 2017

Vind deze uitspraak ofwel niet goed omschreven of heel verontrustend. Aansprakelijkheid nadat de klant het advies heeft goedgekeurd en adviseur niets heeft fout gedaan? Het gaat wel heel ver

Albert van der Poll - 27 juli 2017

Kijk ook eens naar wat de consument eist als schadevergoeding: uitkering van het verschil met het oorspronkelijke prognose eindkapitaal op 8%. Dan weet je toch dat deze consument te kwader trouw is? Hij geeft immers aan dat hij als hij het wél had begrepen het advies niet had opgevolgd? Dan had hij ook het verschil in waarde met de oude polis moeten eisen (die had hij dan toch willen houden?) En nou denk ik zomaar dat het best wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat die waarde lager is dan deze winstdelende verzekering, gezien de lage prognose.Maar ja, dan valt er weinig te claimen. Niet geschoten is altijd mis, het kost me niks, dus proberen maar!

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...