Zorgplicht sta in de weg bij aov-advies zzp\'er?

Aukje de Vries 2015

Een aantal Tweede-Kamerleden van de VVD wil weten of de zorgplicht een sta in de weg is bij het adviseren van toegankelijke aov's voor zzp'ers.

De Vries (foto), Schut-Welkzijn en Ziengs vinden het belangrijk dat er voor zzp'ers maatwerk geleverd kan worden. "Dus niet alleen de mogelijkheid om te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid tot de pensioenleeftijd, maar bijvoorbeeld drie of vijf jaar om te kunnen omscholen. Veel startende zzp'ers vinden daarnaast de termijn om binnen 13 weken de keuze te maken na het einde van de loondienst om zich bij het UWV aan te melden voor een vrijwillige verzekering of bewust een andere keuze te maken, te kort."

De Kamerleden hebben een aantal vragen gesteld. Daaronder: "Welke beperkingen zijn er op dit moment vanuit zaken zoals, bijvoorbeeld zorgplicht en productbeoordeling om dit soort producten ook daadwerkelijk actief aan te bieden en/of te adviseren? Welke druk is er op dit moment om maar het meest algemene standaardproduct te adviseren, om later geen problemen te krijgen dat het product als niet passend wordt beoordeeld? Hoe kunnen adviseurs of productaanbieders eenvoudig aantonen dat het een passend advies en/of product is geweest voor een zzp'er?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - 2 juni 2015

Nu komt het AFM verhaal van 2011 ineens niet meer zo goed uit. Toen moesten er beperkte/slechte AOV producten van maatschappijen van de markt verdwijnen. Nu is het weer andersom. Ik lees: er is te weinig toegankelijke AOV advisering. Met andere woorden, de AOV moet toegankelijker, lees: goedkoper. Dus er moet meer bespaard worden op kwaliteit: uitkeringsduur 2,3 of maximaal 5 jaar, a.o. drempel omhoog ,niet-beroepsdekking, maar ook passende arbeid. Indexen eraf, geen premievrijstelling meeverzekeren. Want beter iets verzekerd dan niets, want de ondernemer kan of wil het niet betalen en anders is er helemaal niets geregeld en komen deze ondernemers ziek en al uiteindelijk in de Bijstand en dan betalen we uiteindelijk allemaal de rekening Zou het nu kunnen zijn, dat AFM onder deze druk leidraden zal gaan aangeven op welke manier de AOV advisering voor zelfstandigen plaats moet gaan vinden? Om er zeker van te zijn dat er toegankelijk AOV advies wordt gegeven. Om passend advies te kunnen aantonen door de adviseurs, zodat die toegankelijk "durven" te adviseren? Om dan toch de verguisde AOV light-versies en de budgetversies de zgn. (uitgeklede) dekkingen te kunnen adviseren. Dezelfde AOV-light/Budget versies die van de markt zijn gehaald onder druk van de AFM's vorige rapport.(AFM wijst verzekeraars op gebreken aov verzekeringen/2011) Is er daarom ook neiging naar standaardproducten?

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Annemieke Postema: verplicht AOV-advies

Annemieke Postema: verplicht AOV-advies

Annemieke Postema (AOVdokter.nl) ), die een kennissessie verzorgt tijdens het VVP Event Inkomen op 12 september, pleit voor verplicht advies voor zelfstandigen in...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...

Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen

Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0595) De Geschillencommissie beslist dat de hypotheekadviseur een bedrag van 1.797,50 euro aan de consument vergoedt. De consument heeft...

Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje

Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje

(Kifid-uitspraak GC 2023-0567) Een hypotheekadviseur verzuimde door te vragen toen klanten uit zichzelf vertelden dat zij een woning in Spanje hebben. De Geschillencommissie:...

Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

Met haar mededelingen heeft de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar naar het oordeel van de Geschillencommissie namens de tussenpersoon aansprakelijkheid erkend...

Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument

Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument

(Tussenuitspraak GC 2022-0964B) De Geschillencommissie is van oordeel dat de tussenpersoon 75 procent van de schade van de consument als gevolg van de niet tijdige...