Zorgplicht sta in de weg bij aov-advies zzp\'er?

Aukje de Vries 2015

Een aantal Tweede-Kamerleden van de VVD wil weten of de zorgplicht een sta in de weg is bij het adviseren van toegankelijke aov's voor zzp'ers.

De Vries (foto), Schut-Welkzijn en Ziengs vinden het belangrijk dat er voor zzp'ers maatwerk geleverd kan worden. "Dus niet alleen de mogelijkheid om te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid tot de pensioenleeftijd, maar bijvoorbeeld drie of vijf jaar om te kunnen omscholen. Veel startende zzp'ers vinden daarnaast de termijn om binnen 13 weken de keuze te maken na het einde van de loondienst om zich bij het UWV aan te melden voor een vrijwillige verzekering of bewust een andere keuze te maken, te kort."

De Kamerleden hebben een aantal vragen gesteld. Daaronder: "Welke beperkingen zijn er op dit moment vanuit zaken zoals, bijvoorbeeld zorgplicht en productbeoordeling om dit soort producten ook daadwerkelijk actief aan te bieden en/of te adviseren? Welke druk is er op dit moment om maar het meest algemene standaardproduct te adviseren, om later geen problemen te krijgen dat het product als niet passend wordt beoordeeld? Hoe kunnen adviseurs of productaanbieders eenvoudig aantonen dat het een passend advies en/of product is geweest voor een zzp'er?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - 2 juni 2015

Nu komt het AFM verhaal van 2011 ineens niet meer zo goed uit. Toen moesten er beperkte/slechte AOV producten van maatschappijen van de markt verdwijnen. Nu is het weer andersom. Ik lees: er is te weinig toegankelijke AOV advisering. Met andere woorden, de AOV moet toegankelijker, lees: goedkoper. Dus er moet meer bespaard worden op kwaliteit: uitkeringsduur 2,3 of maximaal 5 jaar, a.o. drempel omhoog ,niet-beroepsdekking, maar ook passende arbeid. Indexen eraf, geen premievrijstelling meeverzekeren. Want beter iets verzekerd dan niets, want de ondernemer kan of wil het niet betalen en anders is er helemaal niets geregeld en komen deze ondernemers ziek en al uiteindelijk in de Bijstand en dan betalen we uiteindelijk allemaal de rekening Zou het nu kunnen zijn, dat AFM onder deze druk leidraden zal gaan aangeven op welke manier de AOV advisering voor zelfstandigen plaats moet gaan vinden? Om er zeker van te zijn dat er toegankelijk AOV advies wordt gegeven. Om passend advies te kunnen aantonen door de adviseurs, zodat die toegankelijk "durven" te adviseren? Om dan toch de verguisde AOV light-versies en de budgetversies de zgn. (uitgeklede) dekkingen te kunnen adviseren. Dezelfde AOV-light/Budget versies die van de markt zijn gehaald onder druk van de AFM's vorige rapport.(AFM wijst verzekeraars op gebreken aov verzekeringen/2011) Is er daarom ook neiging naar standaardproducten?

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2023-0733) De consumenten hebben een appartement gekocht naast hun huidige woning. Het advieskantoor heeft een verhuurhypotheek geadviseerd,...

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

(Kifid-tussenuitspraak GC 2023-0726A) De adviseur verweert – vergeefs - zich als volgt: de opdracht van de consument tot het wijzigen van de rente is niet...

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...

Schade door piraten niet voor rekening tussenpersoon

Schade door piraten niet voor rekening tussenpersoon

(Rechtspraak) Ook in hoger beroep is het de scheepvaartmaatschappij niet gelukt een deel van de schade als gevolg van piraterij te verhalen op Noord-Nederlandse...