Zorgplicht sta in de weg bij aov-advies zzp\'er?

Aukje de Vries 2015

Een aantal Tweede-Kamerleden van de VVD wil weten of de zorgplicht een sta in de weg is bij het adviseren van toegankelijke aov's voor zzp'ers.

De Vries (foto), Schut-Welkzijn en Ziengs vinden het belangrijk dat er voor zzp'ers maatwerk geleverd kan worden. "Dus niet alleen de mogelijkheid om te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid tot de pensioenleeftijd, maar bijvoorbeeld drie of vijf jaar om te kunnen omscholen. Veel startende zzp'ers vinden daarnaast de termijn om binnen 13 weken de keuze te maken na het einde van de loondienst om zich bij het UWV aan te melden voor een vrijwillige verzekering of bewust een andere keuze te maken, te kort."

De Kamerleden hebben een aantal vragen gesteld. Daaronder: "Welke beperkingen zijn er op dit moment vanuit zaken zoals, bijvoorbeeld zorgplicht en productbeoordeling om dit soort producten ook daadwerkelijk actief aan te bieden en/of te adviseren? Welke druk is er op dit moment om maar het meest algemene standaardproduct te adviseren, om later geen problemen te krijgen dat het product als niet passend wordt beoordeeld? Hoe kunnen adviseurs of productaanbieders eenvoudig aantonen dat het een passend advies en/of product is geweest voor een zzp'er?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - 2 juni 2015

Nu komt het AFM verhaal van 2011 ineens niet meer zo goed uit. Toen moesten er beperkte/slechte AOV producten van maatschappijen van de markt verdwijnen. Nu is het weer andersom. Ik lees: er is te weinig toegankelijke AOV advisering. Met andere woorden, de AOV moet toegankelijker, lees: goedkoper. Dus er moet meer bespaard worden op kwaliteit: uitkeringsduur 2,3 of maximaal 5 jaar, a.o. drempel omhoog ,niet-beroepsdekking, maar ook passende arbeid. Indexen eraf, geen premievrijstelling meeverzekeren. Want beter iets verzekerd dan niets, want de ondernemer kan of wil het niet betalen en anders is er helemaal niets geregeld en komen deze ondernemers ziek en al uiteindelijk in de Bijstand en dan betalen we uiteindelijk allemaal de rekening Zou het nu kunnen zijn, dat AFM onder deze druk leidraden zal gaan aangeven op welke manier de AOV advisering voor zelfstandigen plaats moet gaan vinden? Om er zeker van te zijn dat er toegankelijk AOV advies wordt gegeven. Om passend advies te kunnen aantonen door de adviseurs, zodat die toegankelijk "durven" te adviseren? Om dan toch de verguisde AOV light-versies en de budgetversies de zgn. (uitgeklede) dekkingen te kunnen adviseren. Dezelfde AOV-light/Budget versies die van de markt zijn gehaald onder druk van de AFM's vorige rapport.(AFM wijst verzekeraars op gebreken aov verzekeringen/2011) Is er daarom ook neiging naar standaardproducten?

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...