Zorgplicht sta in de weg bij aov-advies zzp\'er?

Aukje de Vries 2015

Een aantal Tweede-Kamerleden van de VVD wil weten of de zorgplicht een sta in de weg is bij het adviseren van toegankelijke aov's voor zzp'ers.

De Vries (foto), Schut-Welkzijn en Ziengs vinden het belangrijk dat er voor zzp'ers maatwerk geleverd kan worden. "Dus niet alleen de mogelijkheid om te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid tot de pensioenleeftijd, maar bijvoorbeeld drie of vijf jaar om te kunnen omscholen. Veel startende zzp'ers vinden daarnaast de termijn om binnen 13 weken de keuze te maken na het einde van de loondienst om zich bij het UWV aan te melden voor een vrijwillige verzekering of bewust een andere keuze te maken, te kort."

De Kamerleden hebben een aantal vragen gesteld. Daaronder: "Welke beperkingen zijn er op dit moment vanuit zaken zoals, bijvoorbeeld zorgplicht en productbeoordeling om dit soort producten ook daadwerkelijk actief aan te bieden en/of te adviseren? Welke druk is er op dit moment om maar het meest algemene standaardproduct te adviseren, om later geen problemen te krijgen dat het product als niet passend wordt beoordeeld? Hoe kunnen adviseurs of productaanbieders eenvoudig aantonen dat het een passend advies en/of product is geweest voor een zzp'er?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - 2 juni 2015

Nu komt het AFM verhaal van 2011 ineens niet meer zo goed uit. Toen moesten er beperkte/slechte AOV producten van maatschappijen van de markt verdwijnen. Nu is het weer andersom. Ik lees: er is te weinig toegankelijke AOV advisering. Met andere woorden, de AOV moet toegankelijker, lees: goedkoper. Dus er moet meer bespaard worden op kwaliteit: uitkeringsduur 2,3 of maximaal 5 jaar, a.o. drempel omhoog ,niet-beroepsdekking, maar ook passende arbeid. Indexen eraf, geen premievrijstelling meeverzekeren. Want beter iets verzekerd dan niets, want de ondernemer kan of wil het niet betalen en anders is er helemaal niets geregeld en komen deze ondernemers ziek en al uiteindelijk in de Bijstand en dan betalen we uiteindelijk allemaal de rekening Zou het nu kunnen zijn, dat AFM onder deze druk leidraden zal gaan aangeven op welke manier de AOV advisering voor zelfstandigen plaats moet gaan vinden? Om er zeker van te zijn dat er toegankelijk AOV advies wordt gegeven. Om passend advies te kunnen aantonen door de adviseurs, zodat die toegankelijk "durven" te adviseren? Om dan toch de verguisde AOV light-versies en de budgetversies de zgn. (uitgeklede) dekkingen te kunnen adviseren. Dezelfde AOV-light/Budget versies die van de markt zijn gehaald onder druk van de AFM's vorige rapport.(AFM wijst verzekeraars op gebreken aov verzekeringen/2011) Is er daarom ook neiging naar standaardproducten?

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...