Ambassadeurs halen klanten binnen

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging. In de VS is referral marketing één van de snelst groeiende vormen van marketing.

In Nederland zijn er casussen van bedrijven bekend die met deze vorm van marketing een structurele jaarlijkse groei van 25 procent behalen. En dit geldt niet alleen voor bedrijven op de consumentmarkt. Uit recent onderzoek blijkt, dat 70 procent van de zakelijke aankopen sterk wordt beïnvloed door mond-tot-mondreclame. In mijn vorige column gaf ik al aan dat klanten alleen fan kunnen worden als je een uitstekende dienstverlening biedt. Maar wat is ervoor nodig dat klanten ook jou gaan promoten? Uit onderzoek blijkt, dat standaard gemiddeld maar 1 procent van de relaties uit zichzelf positief over jouw bedrijf praat. Echter wanneer je mond-tot-mondmarketing een structureel onderdeel van je bedrijfsvoering maakt, kan dit oplopen tot 15 procent. Er is dus veel te winnen.

Zoals bij iedere campagne begint het met een scherpe beschrijving van de doelgroep. Wie van je klanten zijn (potentieel) fan? Als je dat niet helemaal scherp hebt, kun je een kleine enquête houden, ofwel digitaal of door gewoon eens een dagdeel samen met een collega klanten te bellen. Dan kun je gelijk peilen in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in een ambassadeurschap en navragen of ze online actief zijn. Je gaat hen namelijk uiteindelijk vragen jou ook (online) te promoten. Een ambassadeursprogramma zou er als volgt uit kunnen zien. Nodig je ambassadeurs twee keer per jaar uit voor een ontbijt bij jullie op kantoor.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Tijdens de sessie vraag je om terugkoppeling van je dienstverlening en bespreek je wat er van de ambassadeurs verwacht wordt. Van de feedback maak je een actielijst die je met de ambassadeurs deelt. Houd ze vier keer per jaar op de hoogte van de voortgang. Ze betrekken bij je bedrijf is key. Naast de ontbijtsessie , bied je één keer per jaar een masterclass over een actueel onderwerp aan. Hier worden ze door een expert bijgepraat en kunnen ze hun eigen dilemma’s voorleggen.

Daarnaast ontvangen ze een gratis securityscan. Andere opties: gratis cursus verzuimmanagement of een uitnodiging voor een panel waarin ze mee mogen denken over uitdagingen binnen het kantoor. Verder is het zaak om regelmatig sympathieke, opvallende content en leuke acties te plaatsen op LinkedIn en Facebook. Vraag je ambassadeurs deze berichten te promoten. Actieve ambassadeurs bied je vrijkaartjes voor het één of ander. Naast deze ‘softe’ promotie, kun je ook gewoon direct vragen of ze je willen aanbevelen.

Hier kun je een beloning aan koppelen, maar dat hoeft niet perse. Ambassadeurs bij je bedrijf betrekken met de eerder beschreven initiatieven, doet al veel goeds. Net als de privileges en de officiële term ‘ambassadeur’. Tot slot, niet onbelangrijk om te weten: klanten die via relaties binnenkomen zijn waardevoller en loyaler.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...