Ambassadeurs halen klanten binnen

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging. In de VS is referral marketing één van de snelst groeiende vormen van marketing.

In Nederland zijn er casussen van bedrijven bekend die met deze vorm van marketing een structurele jaarlijkse groei van 25 procent behalen. En dit geldt niet alleen voor bedrijven op de consumentmarkt. Uit recent onderzoek blijkt, dat 70 procent van de zakelijke aankopen sterk wordt beïnvloed door mond-tot-mondreclame. In mijn vorige column gaf ik al aan dat klanten alleen fan kunnen worden als je een uitstekende dienstverlening biedt. Maar wat is ervoor nodig dat klanten ook jou gaan promoten? Uit onderzoek blijkt, dat standaard gemiddeld maar 1 procent van de relaties uit zichzelf positief over jouw bedrijf praat. Echter wanneer je mond-tot-mondmarketing een structureel onderdeel van je bedrijfsvoering maakt, kan dit oplopen tot 15 procent. Er is dus veel te winnen.

Zoals bij iedere campagne begint het met een scherpe beschrijving van de doelgroep. Wie van je klanten zijn (potentieel) fan? Als je dat niet helemaal scherp hebt, kun je een kleine enquête houden, ofwel digitaal of door gewoon eens een dagdeel samen met een collega klanten te bellen. Dan kun je gelijk peilen in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in een ambassadeurschap en navragen of ze online actief zijn. Je gaat hen namelijk uiteindelijk vragen jou ook (online) te promoten. Een ambassadeursprogramma zou er als volgt uit kunnen zien. Nodig je ambassadeurs twee keer per jaar uit voor een ontbijt bij jullie op kantoor.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Tijdens de sessie vraag je om terugkoppeling van je dienstverlening en bespreek je wat er van de ambassadeurs verwacht wordt. Van de feedback maak je een actielijst die je met de ambassadeurs deelt. Houd ze vier keer per jaar op de hoogte van de voortgang. Ze betrekken bij je bedrijf is key. Naast de ontbijtsessie , bied je één keer per jaar een masterclass over een actueel onderwerp aan. Hier worden ze door een expert bijgepraat en kunnen ze hun eigen dilemma’s voorleggen.

Daarnaast ontvangen ze een gratis securityscan. Andere opties: gratis cursus verzuimmanagement of een uitnodiging voor een panel waarin ze mee mogen denken over uitdagingen binnen het kantoor. Verder is het zaak om regelmatig sympathieke, opvallende content en leuke acties te plaatsen op LinkedIn en Facebook. Vraag je ambassadeurs deze berichten te promoten. Actieve ambassadeurs bied je vrijkaartjes voor het één of ander. Naast deze ‘softe’ promotie, kun je ook gewoon direct vragen of ze je willen aanbevelen.

Hier kun je een beloning aan koppelen, maar dat hoeft niet perse. Ambassadeurs bij je bedrijf betrekken met de eerder beschreven initiatieven, doet al veel goeds. Net als de privileges en de officiële term ‘ambassadeur’. Tot slot, niet onbelangrijk om te weten: klanten die via relaties binnenkomen zijn waardevoller en loyaler.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...