Ambassadeurs halen klanten binnen

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging. In de VS is referral marketing één van de snelst groeiende vormen van marketing.

In Nederland zijn er casussen van bedrijven bekend die met deze vorm van marketing een structurele jaarlijkse groei van 25 procent behalen. En dit geldt niet alleen voor bedrijven op de consumentmarkt. Uit recent onderzoek blijkt, dat 70 procent van de zakelijke aankopen sterk wordt beïnvloed door mond-tot-mondreclame. In mijn vorige column gaf ik al aan dat klanten alleen fan kunnen worden als je een uitstekende dienstverlening biedt. Maar wat is ervoor nodig dat klanten ook jou gaan promoten? Uit onderzoek blijkt, dat standaard gemiddeld maar 1 procent van de relaties uit zichzelf positief over jouw bedrijf praat. Echter wanneer je mond-tot-mondmarketing een structureel onderdeel van je bedrijfsvoering maakt, kan dit oplopen tot 15 procent. Er is dus veel te winnen.

Zoals bij iedere campagne begint het met een scherpe beschrijving van de doelgroep. Wie van je klanten zijn (potentieel) fan? Als je dat niet helemaal scherp hebt, kun je een kleine enquête houden, ofwel digitaal of door gewoon eens een dagdeel samen met een collega klanten te bellen. Dan kun je gelijk peilen in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in een ambassadeurschap en navragen of ze online actief zijn. Je gaat hen namelijk uiteindelijk vragen jou ook (online) te promoten. Een ambassadeursprogramma zou er als volgt uit kunnen zien. Nodig je ambassadeurs twee keer per jaar uit voor een ontbijt bij jullie op kantoor.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Tijdens de sessie vraag je om terugkoppeling van je dienstverlening en bespreek je wat er van de ambassadeurs verwacht wordt. Van de feedback maak je een actielijst die je met de ambassadeurs deelt. Houd ze vier keer per jaar op de hoogte van de voortgang. Ze betrekken bij je bedrijf is key. Naast de ontbijtsessie , bied je één keer per jaar een masterclass over een actueel onderwerp aan. Hier worden ze door een expert bijgepraat en kunnen ze hun eigen dilemma’s voorleggen.

Daarnaast ontvangen ze een gratis securityscan. Andere opties: gratis cursus verzuimmanagement of een uitnodiging voor een panel waarin ze mee mogen denken over uitdagingen binnen het kantoor. Verder is het zaak om regelmatig sympathieke, opvallende content en leuke acties te plaatsen op LinkedIn en Facebook. Vraag je ambassadeurs deze berichten te promoten. Actieve ambassadeurs bied je vrijkaartjes voor het één of ander. Naast deze ‘softe’ promotie, kun je ook gewoon direct vragen of ze je willen aanbevelen.

Hier kun je een beloning aan koppelen, maar dat hoeft niet perse. Ambassadeurs bij je bedrijf betrekken met de eerder beschreven initiatieven, doet al veel goeds. Net als de privileges en de officiële term ‘ambassadeur’. Tot slot, niet onbelangrijk om te weten: klanten die via relaties binnenkomen zijn waardevoller en loyaler.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Leren van visboer Tarik

Leren van visboer Tarik

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...