Ambassadeurs halen klanten binnen

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging. In de VS is referral marketing één van de snelst groeiende vormen van marketing.

In Nederland zijn er casussen van bedrijven bekend die met deze vorm van marketing een structurele jaarlijkse groei van 25 procent behalen. En dit geldt niet alleen voor bedrijven op de consumentmarkt. Uit recent onderzoek blijkt, dat 70 procent van de zakelijke aankopen sterk wordt beïnvloed door mond-tot-mondreclame. In mijn vorige column gaf ik al aan dat klanten alleen fan kunnen worden als je een uitstekende dienstverlening biedt. Maar wat is ervoor nodig dat klanten ook jou gaan promoten? Uit onderzoek blijkt, dat standaard gemiddeld maar 1 procent van de relaties uit zichzelf positief over jouw bedrijf praat. Echter wanneer je mond-tot-mondmarketing een structureel onderdeel van je bedrijfsvoering maakt, kan dit oplopen tot 15 procent. Er is dus veel te winnen.

Zoals bij iedere campagne begint het met een scherpe beschrijving van de doelgroep. Wie van je klanten zijn (potentieel) fan? Als je dat niet helemaal scherp hebt, kun je een kleine enquête houden, ofwel digitaal of door gewoon eens een dagdeel samen met een collega klanten te bellen. Dan kun je gelijk peilen in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in een ambassadeurschap en navragen of ze online actief zijn. Je gaat hen namelijk uiteindelijk vragen jou ook (online) te promoten. Een ambassadeursprogramma zou er als volgt uit kunnen zien. Nodig je ambassadeurs twee keer per jaar uit voor een ontbijt bij jullie op kantoor.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Tijdens de sessie vraag je om terugkoppeling van je dienstverlening en bespreek je wat er van de ambassadeurs verwacht wordt. Van de feedback maak je een actielijst die je met de ambassadeurs deelt. Houd ze vier keer per jaar op de hoogte van de voortgang. Ze betrekken bij je bedrijf is key. Naast de ontbijtsessie , bied je één keer per jaar een masterclass over een actueel onderwerp aan. Hier worden ze door een expert bijgepraat en kunnen ze hun eigen dilemma’s voorleggen.

Daarnaast ontvangen ze een gratis securityscan. Andere opties: gratis cursus verzuimmanagement of een uitnodiging voor een panel waarin ze mee mogen denken over uitdagingen binnen het kantoor. Verder is het zaak om regelmatig sympathieke, opvallende content en leuke acties te plaatsen op LinkedIn en Facebook. Vraag je ambassadeurs deze berichten te promoten. Actieve ambassadeurs bied je vrijkaartjes voor het één of ander. Naast deze ‘softe’ promotie, kun je ook gewoon direct vragen of ze je willen aanbevelen.

Hier kun je een beloning aan koppelen, maar dat hoeft niet perse. Ambassadeurs bij je bedrijf betrekken met de eerder beschreven initiatieven, doet al veel goeds. Net als de privileges en de officiële term ‘ambassadeur’. Tot slot, niet onbelangrijk om te weten: klanten die via relaties binnenkomen zijn waardevoller en loyaler.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet....