Bespreek verwacht eindbedrag regelmatig

Kifid 2017 (deel logo)

Leven

-In 1987 sluit de verzekerde een hypotheek voor 175.000 gulden. Er wordt een levensverzekering, met de naam Hypotheekaflossingsverzekering, afgesloten met een gegarandeerde uitkering van 105.000 gulden bij in leven zijn op einddatum. In 2014 informeert de verzekeraar dat de verzekering de einddatum gaat bereiken en dat een uitkering zal volgen van het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden (47.646,92 euro), verhoogd met een winstbijschrijving van 8.212,08 euro. Consument meent dat bij het afsluiten van de verzekering hem is aangegeven, dat op de einddatum het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden zou zijn aangegroeid tot een kapitaal van 175.000 gulden. Daarmee zou de lening kunnen worden afgelost.

De commissie wijst de klacht van de consument af en overweegt dat bij het afsluiten van de verzekering een gegarandeerd kapitaal van 105.000 gulden is overeengekomen. Er is in de offerte een geprognosticeerd kapitaal van 149.224 gulden opgenomen. Bovendien leidt de commissie uit het polisblad uitdrukkelijk af, dat zelfs het aan consument bij aanvang van de verzekering gecommuniceerde geprognosticeerde kapitaal van 149.224 gulden op einddatum ruim onvoldoende was om de volledige hypothecaire geldlening van 175.000 gulden te kunnen voldoen.

Voor zover het voor consument van cruciaal belang was om aan het einde van de looptijd de volledige hypothecaire geldlening te kunnen voldoen, lag het op zijn weg om een verzekering af te sluiten met een aanzienlijk hoger garantiekapitaal, waarvoor ook een hogere premie verschuldigd zou zijn geweest. Nu hiervan niet is gebleken, dienen de gevolgen daarvan voor rekening en risico van consument te komen.

De uitspraak illustreert het belang van consumenten om gedurende de looptijd van vermogensopbouwproducten gesprekken met een adviseur te voeren. Zo kan men periodiek controleren of verwachtingen ten aanzien van het eindkapitaal ook gerealiseerd worden. Dit belang lijkt nog groter bij die producten die door de gekozen naamgeving, Hypotheekaflossingsverzekering, makkelijk tot misverstanden bij consumenten kunnen leiden.

- Uitspraak 2017-622

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...