Bespreek verwacht eindbedrag regelmatig

Kifid 2017 (deel logo)

Leven

-In 1987 sluit de verzekerde een hypotheek voor 175.000 gulden. Er wordt een levensverzekering, met de naam Hypotheekaflossingsverzekering, afgesloten met een gegarandeerde uitkering van 105.000 gulden bij in leven zijn op einddatum. In 2014 informeert de verzekeraar dat de verzekering de einddatum gaat bereiken en dat een uitkering zal volgen van het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden (47.646,92 euro), verhoogd met een winstbijschrijving van 8.212,08 euro. Consument meent dat bij het afsluiten van de verzekering hem is aangegeven, dat op de einddatum het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden zou zijn aangegroeid tot een kapitaal van 175.000 gulden. Daarmee zou de lening kunnen worden afgelost.

De commissie wijst de klacht van de consument af en overweegt dat bij het afsluiten van de verzekering een gegarandeerd kapitaal van 105.000 gulden is overeengekomen. Er is in de offerte een geprognosticeerd kapitaal van 149.224 gulden opgenomen. Bovendien leidt de commissie uit het polisblad uitdrukkelijk af, dat zelfs het aan consument bij aanvang van de verzekering gecommuniceerde geprognosticeerde kapitaal van 149.224 gulden op einddatum ruim onvoldoende was om de volledige hypothecaire geldlening van 175.000 gulden te kunnen voldoen.

Voor zover het voor consument van cruciaal belang was om aan het einde van de looptijd de volledige hypothecaire geldlening te kunnen voldoen, lag het op zijn weg om een verzekering af te sluiten met een aanzienlijk hoger garantiekapitaal, waarvoor ook een hogere premie verschuldigd zou zijn geweest. Nu hiervan niet is gebleken, dienen de gevolgen daarvan voor rekening en risico van consument te komen.

De uitspraak illustreert het belang van consumenten om gedurende de looptijd van vermogensopbouwproducten gesprekken met een adviseur te voeren. Zo kan men periodiek controleren of verwachtingen ten aanzien van het eindkapitaal ook gerealiseerd worden. Dit belang lijkt nog groter bij die producten die door de gekozen naamgeving, Hypotheekaflossingsverzekering, makkelijk tot misverstanden bij consumenten kunnen leiden.

- Uitspraak 2017-622

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...