Bespreek verwacht eindbedrag regelmatig

Kifid 2017 (deel logo)

Leven

-In 1987 sluit de verzekerde een hypotheek voor 175.000 gulden. Er wordt een levensverzekering, met de naam Hypotheekaflossingsverzekering, afgesloten met een gegarandeerde uitkering van 105.000 gulden bij in leven zijn op einddatum. In 2014 informeert de verzekeraar dat de verzekering de einddatum gaat bereiken en dat een uitkering zal volgen van het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden (47.646,92 euro), verhoogd met een winstbijschrijving van 8.212,08 euro. Consument meent dat bij het afsluiten van de verzekering hem is aangegeven, dat op de einddatum het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden zou zijn aangegroeid tot een kapitaal van 175.000 gulden. Daarmee zou de lening kunnen worden afgelost.

De commissie wijst de klacht van de consument af en overweegt dat bij het afsluiten van de verzekering een gegarandeerd kapitaal van 105.000 gulden is overeengekomen. Er is in de offerte een geprognosticeerd kapitaal van 149.224 gulden opgenomen. Bovendien leidt de commissie uit het polisblad uitdrukkelijk af, dat zelfs het aan consument bij aanvang van de verzekering gecommuniceerde geprognosticeerde kapitaal van 149.224 gulden op einddatum ruim onvoldoende was om de volledige hypothecaire geldlening van 175.000 gulden te kunnen voldoen.

Voor zover het voor consument van cruciaal belang was om aan het einde van de looptijd de volledige hypothecaire geldlening te kunnen voldoen, lag het op zijn weg om een verzekering af te sluiten met een aanzienlijk hoger garantiekapitaal, waarvoor ook een hogere premie verschuldigd zou zijn geweest. Nu hiervan niet is gebleken, dienen de gevolgen daarvan voor rekening en risico van consument te komen.

De uitspraak illustreert het belang van consumenten om gedurende de looptijd van vermogensopbouwproducten gesprekken met een adviseur te voeren. Zo kan men periodiek controleren of verwachtingen ten aanzien van het eindkapitaal ook gerealiseerd worden. Dit belang lijkt nog groter bij die producten die door de gekozen naamgeving, Hypotheekaflossingsverzekering, makkelijk tot misverstanden bij consumenten kunnen leiden.

- Uitspraak 2017-622

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....