Consument mag niet klagen over adviseur

section1_page52_article36_1.jpg

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten en de wijze waarop de overlijdensrisicopremie werd vastgesteld, het product voor zijn doelstelling niet geschikt was. De consument, bijgestaan door een juridisch deskundige stichting, dient in 2013 bij de geschillencommissie een klacht in tegen de verzekeraar. In 2017 wordt ook een klacht ingediend tegen de adviseur. Deze adviseur beroept zich op het reglement van de geschillencommissie. In artikel 12 van het reglement, is bepaald dat een klacht bij Kifid moet worden ingediend binnen een jaar nadat de consument zijn klacht aan de financieel dienstverlener heeft voorgelegd. Of binnen drie maanden nadat de financieel dienstverlener zijn standpunt over de klacht aan de consument kenbaar heeft gemaakt.

In deze zaak had de consument echter wel een klacht tegen verzekeraar, maar niet tegen de adviseur ingediend. De commissie beslist hierop als volgt. De termijnen in artikel 12 van het reglement gaan uit van de situatie waarin consument een klacht heeft ingediend. Daarvan is in het onderhavige geval geen sprake. Aangezien consument evenwel van mening was dat er sprake was van aansprakelijkheid van de adviseur én op dat moment reeds werd bijgestaan door een professionele gemachtigde, beschouwt de commissie dit als een gelijkwaardige situatie. Consument had immers wel een klacht kunnen indienen. De in artikel 12 van het reglement genoemde termijnen kunnen niet worden opgeschort door geen klacht in te dienen tegen de financieel dienstverlener, wanneer daar wel de gelegenheid toe is. De commissie stelt hierop de adviseur in het gelijk. Onbekend is of de consument vervolgens zijn juridisch adviseur aansprakelijk heeft gesteld.

- Uitspraak 2017-512

Reactie toevoegen

 
Editie
Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...