Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken met die van een ‘financiële huisarts’. Het is mooi om een centrale rol te kunnen vervullen bij belangrijke beslissingsmomenten in het leven van je klanten.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Als wij een financiële of praktische oplossing hebben kunnen verzorgen voor een klant van ons kantoor die van tevoren dacht dat het niet mogelijk zou zijn, is er wat mij betreft sprake van een dag waar ik met voldoening op kan terugkijken.

section1_page14_article13_1.jpg

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector zou ik willen oproepen om de nieuwe technologische mogelijkheden daadwerkelijk te omarmen. Beschouw de technologie als een prachtig gereedschap. Hierdoor krijgt ons adviesvak pas echt een status! Daarnaast zou de sector er voor moeten zorgen dat er nieuwe aanwas van adviseurs plaatsvindt. Mijn tip aan collega-kantoren: neem jonge mensen aan en leidt ze zelf op!

Een tip die ik verzekeraars zou willen meegeven: beloof niet te veel in de polisvoorwaarden waarvan achteraf blijkt dat je dit financieel niet waar kan maken. En nog een advies voor verzekeraars: hanteer een reëel be loningsbeleid binnen de organisatie.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten

Verdere automatisering en robotisering ligt nog in het verschiet. Als adviesbranche zullen wij dit in een zo vroeg mogelijk stadium moeten inzien en oppakken. Een van de gevolgen van verdere automatisering is dat we met hetzelfde aantal mensen en uren meer klanten kunnen helpen. Hoe meer keuzes er zijn van de kant van internetaanbieders des te meer vraag zal er zijn naar advies en begeleiding.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Ik zie onze rol als de adviseur die in elke levensfase van een klant met raad en daad aanwezig is. De klant zal zijn informatie veel meer van tevoren vergaren en graag met de financieel adviseur overleggen welke keuze hij of zij het beste kan maken. Gun het je klant dat het hem of haar goed gaat.

‘Als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, ben je een volwaardiger gesprekspartner’

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ons kantoor segmenteert op de startersmarkt voor woning aankoop tot aan de seniorenmarkt. Hierdoor hebben wij ook regelmatig te maken met het naderen van het einde van het leven. Wij hebben dan gesprekken met klanten over de periode na het overlijden van een geliefde, we bespreken hoe het één en ander geregeld kan worden zodat de partner en de kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Zo hebben wij in dit verband bij een melding van overlijden van een klant de gewoonte om meteen contact op te nemen met de nabestaanden om te vragen of we ergens mee kunnen helpen. Vaak geven wij dan even kort de financiële situatie weer en zeggen dan toe een aantal dagen na de uitvaart een afspraak te plannen om de financiële zaken te bespreken en eventueel te helpen bij het afhandelen van de nalatenschap.

We krijgen dan ook nog wel eens een uitnodiging voor de uitvaartplechtigheid. Zo stond ik een keer achteraan in de rij voor de condoleance. Opeens zag de weduwe mij en liep direct op me af met de opmerking: “Dat ene telefoontje van jou heeft zoveel rust gebracht deze week...”

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Door de jaren heen heb ik geleerd dat als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, je een volwaardiger gesprekpartner bent. Zo heb ik ook geleerd dat bezit met ‘zorgen’ gepaard gaat. Je wil natuurlijk wel wat vermogen opbouwen in je leven, maar te veel geeft alleen maar zorgen. Tegen mijn medewerkers zeg ik weleens gekscherend: “Het is fijn dat onze klanten zoveel bezitten, daardoor hebben wij dit werk en zij de zorgen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur moet deel adviesvergoeding terugstorten

Adviseur moet deel adviesvergoeding terugstorten

Een adviseur moet een derde (500 euro) van zijn adviesvergoeding terugstorten aan de consument wegens een ondeugdelijk adviesrapport. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

Wijs op risico stijging boeterente

Wijs op risico stijging boeterente

Verzuim om de consument te wijzen op het risico van stijging van de boeterente en je kunt als adviseur een stuk van je adviesvergoeding inleveren. De Geschillencommissie...

Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Ook al is bij een tijdelijke en annuïtair dalende overlijdensrisicoverzekering een heel strikte monitoring niet noodzakelijk, de financieel adviseur dient toch...

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Assurantiekantoor Lichtendonk moet de over een beleggingspolis uit 2003 ontvangen provisie aan de klant geven, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Schadehulp biedt adviseur eigen app

Schadehulp biedt adviseur eigen app

Schadehulp, het gespecialiseerde schaderegelingsbureau voor intermediair- en volmachtbedrijven, heeft een praktische app ontwikkeld waarmee deze verzekeringsbedrijven...

Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

"Uit de verschillende bijeenkomsten komt duidelijk naar voren dat de consument nog steeds een groot wantrouwen heeft richting banken en verzekeringsmaatschappijen."...

Wrr slaat adviseur ten onrechte over

Wrr slaat adviseur ten onrechte over

"De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) heeft in haar rapport ‘Samenleving en financiële sector in evenwicht’ een belangrijk...

Cb verkoopt ook orv via adviseur

Cb verkoopt ook orv via adviseur

Centraal Beheer verkoopt nu ook de overlijdensrisicoverzekering via het intermediair. Het aanbieden van een orv is een logische vervolgstap op het aanbieden via...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...