Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke contacten met onze relaties, creativiteit en de commerciële verantwoordelijkheid. Het motiveert me om daarmee het verschil te kunnen maken voor onze bestaande relaties en ook nieuwe relaties voor ons te laten kiezen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

section1_page12_article47_1.jpg

Ik heb een goede dag als ik samen met mijn collega’s weer in ben geslaagd écht het verschil te maken en goede maatwerkadviezen en verzekeringspakketten voor onze klanten heb kunnen realiseren. Binnen Schouten Zekerheid hebben we verschillende profitcenters. Binnen Affinity Groups zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van verzekeringsprogramma’s voor leden van branche- en beroepsorganisaties zoals IN-retail en Koninklijke Horeca Nederland. Die variëteit maakt de dagelijkse praktijk erg boeiend en uitdagend, want uiteindelijk is geen bedrijf hetzelfde. Het voordeel van deze aanpak is ook dat we weten welke risico’s ondernemers in een bepaalde branche lopen. En niet minder belangrijk: we zijn op de hoogte van het gehele spectrum van marktontwikkelingen bij onze relaties.

Dagelijks blijkt weer dat zij het fijn vinden een adviseur te spreken die hun branche van binnen en buiten kent.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector is de laatste jaren geconfronteerd met veel veranderingen in een rap tempo. Onder meer het verscherpte toezicht vanuit de overheid en de diplomaeisen voor adviseurs hebben een behoorlijke impact gehad. Terugkijkend denk ik dat dit goede ontwikkelingen zijn die onderstrepen dat goede advisering geen toevalligheid meer is. Van verzekeraars zou ik graag zien dat ze als partner proactief betrokken blijven bij ons adviseurs/makelaars en daarbij vernieuwend en vooruitstrevend acteren. Zeker gelet op alle uitdagingen die ons te wachten staan en die vragen om passende en vernieuwende oplossingen. Maar laten we vooral niet vergeten dat we een prachtig vak hebben.

Tegen alle adviseurs zeg ik: wees trots op jezelf en op je vak! Als we dat met z’n allen blijven uitstralen en waarmaken, zal het vertrouwen in de sector weer op het niveau komen waar het hoort te zijn, namelijk on top.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

Onze rol als adviseur schuift naar mijn mening steeds meer op van het inventariseren van risico’s naar het managen van risico’s. Met andere woorden: steeds meer

‘Tegen alle adviseurs zeg ik: wees trots op jezelf en op je vak!’

gericht op risicomanagement om te bepalen hoe risico’s verkleind kunnen worden om daarmee de continuïteit van de onderneming te borgen. Verzekeringen vormen daarbij het sluitstuk om die risico’s die overblijven en niet zelf gedragen kunnen worden af te dekken. Geen bedreiging, maar een kans om nog meer toegevoegde waarde te bieden aan onze relaties.

5. Hoe ziet volgens jouw het advies vak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Zoals gezegd denk ik dat we over vijf jaar nóg meer met risicomanagement bezig zullen zijn. Daarnaast zullen we ons met de verdere digitalisering van bedrijven en processen ook meer gaan richten op nieuwe risico’s die ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de risico’s van cybercriminaliteit en van zelfrijdende auto’s, die we in de nabije toekomst veel gaan zien. Interessante ontwikkelingen in een steeds veranderende wereld.

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Een voorbeeld heb ik daar niet direct van, maar in het algemeen vind ik het tijdens adviesgesprekken interessant om te praten over hoe een ondernemer is begonnen, hoe hij zijn bedrijf heeft neergezet en uitgebouwd en wat zijn plannen zijn voor de toekomst. Dat zijn steeds opnieuw leuke en inspirerende gesprekken, waarmee ik nog beter kan inspelen op de risico’s en wensen die er zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Met de almaar voortschrijdende digitalisering lees ik geregeld over advisering op afstand, met termen als adviesrobots. Een ontwikkeling waar we onze ogen zeker niet voor moeten sluiten. Maar wat mij echter over de gehele linie opvalt, is dat relaties in met name de zakelijke markt sterk behoefte hebben aan kwalitatief hoogwaardig advies en een persoonlijke relatie met hun adviseur. Dat neemt alleen maar toe, gezien de vele veranderingen in onder meer wetgeving en inkomensregelingen. Voor ons als adviseurs blijven er gelukkig kansen te over om toegevoegde waarde te blijven leveren waarbij het persoonlijke contact essentieel is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Schouten Zekerheid in zee met Postex

Schouten Zekerheid in zee met Postex

Schouten Zekerheid gaat werken met Postex. Het communicatiesysteem Postex wordt gekoppeld aan het online relatieportaal Mijn Schouten Zekerheid. Op deze manier...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

Knab: "De offline adviseurs zijn duurder"

Knab: "De offline adviseurs zijn duurder"

Degenen die op zoek zijn naar de goedkoopste hypotheek mét advies, komen in 3 van de 4 onderzochte cases terecht bij een online adviseur. Dat stelt Knab op...

De waarde van advies

De waarde van advies

Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies. Aldus blogt Fred de Jong op www.newfinancialforum.nl. Financieel...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Financieel adviseurs varen wel bij de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit de ronde tafel met vier adviseurs die Armand Baas Becking,...