Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke contacten met onze relaties, creativiteit en de commerciële verantwoordelijkheid. Het motiveert me om daarmee het verschil te kunnen maken voor onze bestaande relaties en ook nieuwe relaties voor ons te laten kiezen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

section1_page12_article47_1.jpg

Ik heb een goede dag als ik samen met mijn collega’s weer in ben geslaagd écht het verschil te maken en goede maatwerkadviezen en verzekeringspakketten voor onze klanten heb kunnen realiseren. Binnen Schouten Zekerheid hebben we verschillende profitcenters. Binnen Affinity Groups zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van verzekeringsprogramma’s voor leden van branche- en beroepsorganisaties zoals IN-retail en Koninklijke Horeca Nederland. Die variëteit maakt de dagelijkse praktijk erg boeiend en uitdagend, want uiteindelijk is geen bedrijf hetzelfde. Het voordeel van deze aanpak is ook dat we weten welke risico’s ondernemers in een bepaalde branche lopen. En niet minder belangrijk: we zijn op de hoogte van het gehele spectrum van marktontwikkelingen bij onze relaties.

Dagelijks blijkt weer dat zij het fijn vinden een adviseur te spreken die hun branche van binnen en buiten kent.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector is de laatste jaren geconfronteerd met veel veranderingen in een rap tempo. Onder meer het verscherpte toezicht vanuit de overheid en de diplomaeisen voor adviseurs hebben een behoorlijke impact gehad. Terugkijkend denk ik dat dit goede ontwikkelingen zijn die onderstrepen dat goede advisering geen toevalligheid meer is. Van verzekeraars zou ik graag zien dat ze als partner proactief betrokken blijven bij ons adviseurs/makelaars en daarbij vernieuwend en vooruitstrevend acteren. Zeker gelet op alle uitdagingen die ons te wachten staan en die vragen om passende en vernieuwende oplossingen. Maar laten we vooral niet vergeten dat we een prachtig vak hebben.

Tegen alle adviseurs zeg ik: wees trots op jezelf en op je vak! Als we dat met z’n allen blijven uitstralen en waarmaken, zal het vertrouwen in de sector weer op het niveau komen waar het hoort te zijn, namelijk on top.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

Onze rol als adviseur schuift naar mijn mening steeds meer op van het inventariseren van risico’s naar het managen van risico’s. Met andere woorden: steeds meer

‘Tegen alle adviseurs zeg ik: wees trots op jezelf en op je vak!’

gericht op risicomanagement om te bepalen hoe risico’s verkleind kunnen worden om daarmee de continuïteit van de onderneming te borgen. Verzekeringen vormen daarbij het sluitstuk om die risico’s die overblijven en niet zelf gedragen kunnen worden af te dekken. Geen bedreiging, maar een kans om nog meer toegevoegde waarde te bieden aan onze relaties.

5. Hoe ziet volgens jouw het advies vak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Zoals gezegd denk ik dat we over vijf jaar nóg meer met risicomanagement bezig zullen zijn. Daarnaast zullen we ons met de verdere digitalisering van bedrijven en processen ook meer gaan richten op nieuwe risico’s die ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de risico’s van cybercriminaliteit en van zelfrijdende auto’s, die we in de nabije toekomst veel gaan zien. Interessante ontwikkelingen in een steeds veranderende wereld.

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Een voorbeeld heb ik daar niet direct van, maar in het algemeen vind ik het tijdens adviesgesprekken interessant om te praten over hoe een ondernemer is begonnen, hoe hij zijn bedrijf heeft neergezet en uitgebouwd en wat zijn plannen zijn voor de toekomst. Dat zijn steeds opnieuw leuke en inspirerende gesprekken, waarmee ik nog beter kan inspelen op de risico’s en wensen die er zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Met de almaar voortschrijdende digitalisering lees ik geregeld over advisering op afstand, met termen als adviesrobots. Een ontwikkeling waar we onze ogen zeker niet voor moeten sluiten. Maar wat mij echter over de gehele linie opvalt, is dat relaties in met name de zakelijke markt sterk behoefte hebben aan kwalitatief hoogwaardig advies en een persoonlijke relatie met hun adviseur. Dat neemt alleen maar toe, gezien de vele veranderingen in onder meer wetgeving en inkomensregelingen. Voor ons als adviseurs blijven er gelukkig kansen te over om toegevoegde waarde te blijven leveren waarbij het persoonlijke contact essentieel is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...