Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke contacten met onze relaties, creativiteit en de commerciële verantwoordelijkheid. Het motiveert me om daarmee het verschil te kunnen maken voor onze bestaande relaties en ook nieuwe relaties voor ons te laten kiezen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

section1_page12_article47_1.jpg

Ik heb een goede dag als ik samen met mijn collega’s weer in ben geslaagd écht het verschil te maken en goede maatwerkadviezen en verzekeringspakketten voor onze klanten heb kunnen realiseren. Binnen Schouten Zekerheid hebben we verschillende profitcenters. Binnen Affinity Groups zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van verzekeringsprogramma’s voor leden van branche- en beroepsorganisaties zoals IN-retail en Koninklijke Horeca Nederland. Die variëteit maakt de dagelijkse praktijk erg boeiend en uitdagend, want uiteindelijk is geen bedrijf hetzelfde. Het voordeel van deze aanpak is ook dat we weten welke risico’s ondernemers in een bepaalde branche lopen. En niet minder belangrijk: we zijn op de hoogte van het gehele spectrum van marktontwikkelingen bij onze relaties.

Dagelijks blijkt weer dat zij het fijn vinden een adviseur te spreken die hun branche van binnen en buiten kent.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector is de laatste jaren geconfronteerd met veel veranderingen in een rap tempo. Onder meer het verscherpte toezicht vanuit de overheid en de diplomaeisen voor adviseurs hebben een behoorlijke impact gehad. Terugkijkend denk ik dat dit goede ontwikkelingen zijn die onderstrepen dat goede advisering geen toevalligheid meer is. Van verzekeraars zou ik graag zien dat ze als partner proactief betrokken blijven bij ons adviseurs/makelaars en daarbij vernieuwend en vooruitstrevend acteren. Zeker gelet op alle uitdagingen die ons te wachten staan en die vragen om passende en vernieuwende oplossingen. Maar laten we vooral niet vergeten dat we een prachtig vak hebben.

Tegen alle adviseurs zeg ik: wees trots op jezelf en op je vak! Als we dat met z’n allen blijven uitstralen en waarmaken, zal het vertrouwen in de sector weer op het niveau komen waar het hoort te zijn, namelijk on top.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

Onze rol als adviseur schuift naar mijn mening steeds meer op van het inventariseren van risico’s naar het managen van risico’s. Met andere woorden: steeds meer

‘Tegen alle adviseurs zeg ik: wees trots op jezelf en op je vak!’

gericht op risicomanagement om te bepalen hoe risico’s verkleind kunnen worden om daarmee de continuïteit van de onderneming te borgen. Verzekeringen vormen daarbij het sluitstuk om die risico’s die overblijven en niet zelf gedragen kunnen worden af te dekken. Geen bedreiging, maar een kans om nog meer toegevoegde waarde te bieden aan onze relaties.

5. Hoe ziet volgens jouw het advies vak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Zoals gezegd denk ik dat we over vijf jaar nóg meer met risicomanagement bezig zullen zijn. Daarnaast zullen we ons met de verdere digitalisering van bedrijven en processen ook meer gaan richten op nieuwe risico’s die ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de risico’s van cybercriminaliteit en van zelfrijdende auto’s, die we in de nabije toekomst veel gaan zien. Interessante ontwikkelingen in een steeds veranderende wereld.

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Een voorbeeld heb ik daar niet direct van, maar in het algemeen vind ik het tijdens adviesgesprekken interessant om te praten over hoe een ondernemer is begonnen, hoe hij zijn bedrijf heeft neergezet en uitgebouwd en wat zijn plannen zijn voor de toekomst. Dat zijn steeds opnieuw leuke en inspirerende gesprekken, waarmee ik nog beter kan inspelen op de risico’s en wensen die er zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Met de almaar voortschrijdende digitalisering lees ik geregeld over advisering op afstand, met termen als adviesrobots. Een ontwikkeling waar we onze ogen zeker niet voor moeten sluiten. Maar wat mij echter over de gehele linie opvalt, is dat relaties in met name de zakelijke markt sterk behoefte hebben aan kwalitatief hoogwaardig advies en een persoonlijke relatie met hun adviseur. Dat neemt alleen maar toe, gezien de vele veranderingen in onder meer wetgeving en inkomensregelingen. Voor ons als adviseurs blijven er gelukkig kansen te over om toegevoegde waarde te blijven leveren waarbij het persoonlijke contact essentieel is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb...

Van variabel naar rentevast geldt als advies

Van variabel naar rentevast geldt als advies

 Omzetting van de variabele rente naar een rentevastperiode is een advies en niet louter een administratieve handeling. Dat zegt de Geschillencommissie Financiéle...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....