Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk, ontzorgen. Ook voor het gemiddelde assurantiekantoor is het meren-deel van bovenstaande kernwaarden van toepassing. De vraag is in hoeverre je de bedrijfsidentiteit rond deze pijlers kan gaan opbouwen.

Wanneer ik er voor kies om mijn verzekeringen via een assurantieadviseur onder te brengen, ga ik er al vanuit dat deze professioneel, betrouwbaar en klantvriendelijk is. Daarnaast is het de vraag of dit soort waarden uw bedrijf de onderscheidende identiteit geven om klanten voor u te laten kiezen. Soms zie je deze uitgeholde begrippen ook weer letterlijk terug in de pay-off. ‘Kantoor X, professioneel, betrouwbaar en met het beste advies voor u’. Ja, nee, tuurlijk.

Als marketeer ben ik altijd gefascineerd door de pay-off van een bedrijf. Zo’n slogan zegt immers heel veel over een bedrijf. Een voorbeeld van een hele goede: ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue, dan hoef je niet te zeggen dat je klantvriendelijk bent. Een heldere en positieve boodschap. Deze kun je zowel intern gebruiken (om de medewerkers op één lijn te krijgen) als extern naar je klanten toe. Het is nog wel zaak dit waar te maken. Van de pay-off van Ikea word ik ook heel blij: ‘Aandacht maakt alles mooier’. Zet aan tot nadenken en is heel breed in de communicatie te gebruiken. Slechte slogans kunnen ook erg vermakelijk zijn. ‘Elke dag vers. Daar snackt toch iedereen naar!’ – Febo. Of wat dacht u van Ed Zorn Dakbedekking met ‘Ed your service’. Lachen toch?

Voor mij is de slogan het vertrekpunt van je bedrijfsfilosofie en communicatie. Buitendienstmedewerkers van Van Gansewinkel hebben een

section1_page52_article47_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

makkelijke start als ze bij een nieuwe klant zitten en kunnen beginnen met hun slogan ‘Afval bestaat niet’. Een mooi haakje om te vertellen over recyclingsinitiatieven, CO -reductieprogramma en het voorkomen van afval. Marketing ten top. Ieder bedrijf heeft een verhaal en een pay-off die kan dienen als kick start van de communicatie.

Als assurantieadviseur zou ik gaan voor ‘Kleur geven aan verzekeren’. Hiermee onttrek je het kantoor direct aan het grijze imago dat verzekeren heet. Hang onder deze pay-off twee kernwaarden en geef er met alle medewerkers invulling aan. Eén waarde voor intern, ‘plezier’, en één voor extern, ‘verrassen’. Plezier moet volgens mij de leidende factor zijn voor iedereen binnen het bedrijf. Wanneer het plezier intern belegd is zal dit een aanjagend en prikkelend effect hebben op de mensen en activiteiten van het kantoor.

Om ‘verrassen’ te beleggen is het eerst zaak alle touchpoints in kaart te brengen. Wat is onderdeel van de beleving van uw relatie? De ontvangst op kantoor, website, brochures, nazorg, telefonische contacten. Ga met elkaar zitten en zorg dat ieder onderdeel net even anders is. Houd de kleuroptie in het achterhoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Kleur geven aan verzekeren dus.

section1_page52_article47_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...