Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk, ontzorgen. Ook voor het gemiddelde assurantiekantoor is het meren-deel van bovenstaande kernwaarden van toepassing. De vraag is in hoeverre je de bedrijfsidentiteit rond deze pijlers kan gaan opbouwen.

Wanneer ik er voor kies om mijn verzekeringen via een assurantieadviseur onder te brengen, ga ik er al vanuit dat deze professioneel, betrouwbaar en klantvriendelijk is. Daarnaast is het de vraag of dit soort waarden uw bedrijf de onderscheidende identiteit geven om klanten voor u te laten kiezen. Soms zie je deze uitgeholde begrippen ook weer letterlijk terug in de pay-off. ‘Kantoor X, professioneel, betrouwbaar en met het beste advies voor u’. Ja, nee, tuurlijk.

Als marketeer ben ik altijd gefascineerd door de pay-off van een bedrijf. Zo’n slogan zegt immers heel veel over een bedrijf. Een voorbeeld van een hele goede: ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue, dan hoef je niet te zeggen dat je klantvriendelijk bent. Een heldere en positieve boodschap. Deze kun je zowel intern gebruiken (om de medewerkers op één lijn te krijgen) als extern naar je klanten toe. Het is nog wel zaak dit waar te maken. Van de pay-off van Ikea word ik ook heel blij: ‘Aandacht maakt alles mooier’. Zet aan tot nadenken en is heel breed in de communicatie te gebruiken. Slechte slogans kunnen ook erg vermakelijk zijn. ‘Elke dag vers. Daar snackt toch iedereen naar!’ – Febo. Of wat dacht u van Ed Zorn Dakbedekking met ‘Ed your service’. Lachen toch?

Voor mij is de slogan het vertrekpunt van je bedrijfsfilosofie en communicatie. Buitendienstmedewerkers van Van Gansewinkel hebben een

section1_page52_article47_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

makkelijke start als ze bij een nieuwe klant zitten en kunnen beginnen met hun slogan ‘Afval bestaat niet’. Een mooi haakje om te vertellen over recyclingsinitiatieven, CO -reductieprogramma en het voorkomen van afval. Marketing ten top. Ieder bedrijf heeft een verhaal en een pay-off die kan dienen als kick start van de communicatie.

Als assurantieadviseur zou ik gaan voor ‘Kleur geven aan verzekeren’. Hiermee onttrek je het kantoor direct aan het grijze imago dat verzekeren heet. Hang onder deze pay-off twee kernwaarden en geef er met alle medewerkers invulling aan. Eén waarde voor intern, ‘plezier’, en één voor extern, ‘verrassen’. Plezier moet volgens mij de leidende factor zijn voor iedereen binnen het bedrijf. Wanneer het plezier intern belegd is zal dit een aanjagend en prikkelend effect hebben op de mensen en activiteiten van het kantoor.

Om ‘verrassen’ te beleggen is het eerst zaak alle touchpoints in kaart te brengen. Wat is onderdeel van de beleving van uw relatie? De ontvangst op kantoor, website, brochures, nazorg, telefonische contacten. Ga met elkaar zitten en zorg dat ieder onderdeel net even anders is. Houd de kleuroptie in het achterhoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Kleur geven aan verzekeren dus.

section1_page52_article47_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...