Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk, ontzorgen. Ook voor het gemiddelde assurantiekantoor is het meren-deel van bovenstaande kernwaarden van toepassing. De vraag is in hoeverre je de bedrijfsidentiteit rond deze pijlers kan gaan opbouwen.

Wanneer ik er voor kies om mijn verzekeringen via een assurantieadviseur onder te brengen, ga ik er al vanuit dat deze professioneel, betrouwbaar en klantvriendelijk is. Daarnaast is het de vraag of dit soort waarden uw bedrijf de onderscheidende identiteit geven om klanten voor u te laten kiezen. Soms zie je deze uitgeholde begrippen ook weer letterlijk terug in de pay-off. ‘Kantoor X, professioneel, betrouwbaar en met het beste advies voor u’. Ja, nee, tuurlijk.

Als marketeer ben ik altijd gefascineerd door de pay-off van een bedrijf. Zo’n slogan zegt immers heel veel over een bedrijf. Een voorbeeld van een hele goede: ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue, dan hoef je niet te zeggen dat je klantvriendelijk bent. Een heldere en positieve boodschap. Deze kun je zowel intern gebruiken (om de medewerkers op één lijn te krijgen) als extern naar je klanten toe. Het is nog wel zaak dit waar te maken. Van de pay-off van Ikea word ik ook heel blij: ‘Aandacht maakt alles mooier’. Zet aan tot nadenken en is heel breed in de communicatie te gebruiken. Slechte slogans kunnen ook erg vermakelijk zijn. ‘Elke dag vers. Daar snackt toch iedereen naar!’ – Febo. Of wat dacht u van Ed Zorn Dakbedekking met ‘Ed your service’. Lachen toch?

Voor mij is de slogan het vertrekpunt van je bedrijfsfilosofie en communicatie. Buitendienstmedewerkers van Van Gansewinkel hebben een

section1_page52_article47_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

makkelijke start als ze bij een nieuwe klant zitten en kunnen beginnen met hun slogan ‘Afval bestaat niet’. Een mooi haakje om te vertellen over recyclingsinitiatieven, CO -reductieprogramma en het voorkomen van afval. Marketing ten top. Ieder bedrijf heeft een verhaal en een pay-off die kan dienen als kick start van de communicatie.

Als assurantieadviseur zou ik gaan voor ‘Kleur geven aan verzekeren’. Hiermee onttrek je het kantoor direct aan het grijze imago dat verzekeren heet. Hang onder deze pay-off twee kernwaarden en geef er met alle medewerkers invulling aan. Eén waarde voor intern, ‘plezier’, en één voor extern, ‘verrassen’. Plezier moet volgens mij de leidende factor zijn voor iedereen binnen het bedrijf. Wanneer het plezier intern belegd is zal dit een aanjagend en prikkelend effect hebben op de mensen en activiteiten van het kantoor.

Om ‘verrassen’ te beleggen is het eerst zaak alle touchpoints in kaart te brengen. Wat is onderdeel van de beleving van uw relatie? De ontvangst op kantoor, website, brochures, nazorg, telefonische contacten. Ga met elkaar zitten en zorg dat ieder onderdeel net even anders is. Houd de kleuroptie in het achterhoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Kleur geven aan verzekeren dus.

section1_page52_article47_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....