Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk, ontzorgen. Ook voor het gemiddelde assurantiekantoor is het meren-deel van bovenstaande kernwaarden van toepassing. De vraag is in hoeverre je de bedrijfsidentiteit rond deze pijlers kan gaan opbouwen.

Wanneer ik er voor kies om mijn verzekeringen via een assurantieadviseur onder te brengen, ga ik er al vanuit dat deze professioneel, betrouwbaar en klantvriendelijk is. Daarnaast is het de vraag of dit soort waarden uw bedrijf de onderscheidende identiteit geven om klanten voor u te laten kiezen. Soms zie je deze uitgeholde begrippen ook weer letterlijk terug in de pay-off. ‘Kantoor X, professioneel, betrouwbaar en met het beste advies voor u’. Ja, nee, tuurlijk.

Als marketeer ben ik altijd gefascineerd door de pay-off van een bedrijf. Zo’n slogan zegt immers heel veel over een bedrijf. Een voorbeeld van een hele goede: ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue, dan hoef je niet te zeggen dat je klantvriendelijk bent. Een heldere en positieve boodschap. Deze kun je zowel intern gebruiken (om de medewerkers op één lijn te krijgen) als extern naar je klanten toe. Het is nog wel zaak dit waar te maken. Van de pay-off van Ikea word ik ook heel blij: ‘Aandacht maakt alles mooier’. Zet aan tot nadenken en is heel breed in de communicatie te gebruiken. Slechte slogans kunnen ook erg vermakelijk zijn. ‘Elke dag vers. Daar snackt toch iedereen naar!’ – Febo. Of wat dacht u van Ed Zorn Dakbedekking met ‘Ed your service’. Lachen toch?

Voor mij is de slogan het vertrekpunt van je bedrijfsfilosofie en communicatie. Buitendienstmedewerkers van Van Gansewinkel hebben een

section1_page52_article47_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

makkelijke start als ze bij een nieuwe klant zitten en kunnen beginnen met hun slogan ‘Afval bestaat niet’. Een mooi haakje om te vertellen over recyclingsinitiatieven, CO -reductieprogramma en het voorkomen van afval. Marketing ten top. Ieder bedrijf heeft een verhaal en een pay-off die kan dienen als kick start van de communicatie.

Als assurantieadviseur zou ik gaan voor ‘Kleur geven aan verzekeren’. Hiermee onttrek je het kantoor direct aan het grijze imago dat verzekeren heet. Hang onder deze pay-off twee kernwaarden en geef er met alle medewerkers invulling aan. Eén waarde voor intern, ‘plezier’, en één voor extern, ‘verrassen’. Plezier moet volgens mij de leidende factor zijn voor iedereen binnen het bedrijf. Wanneer het plezier intern belegd is zal dit een aanjagend en prikkelend effect hebben op de mensen en activiteiten van het kantoor.

Om ‘verrassen’ te beleggen is het eerst zaak alle touchpoints in kaart te brengen. Wat is onderdeel van de beleving van uw relatie? De ontvangst op kantoor, website, brochures, nazorg, telefonische contacten. Ga met elkaar zitten en zorg dat ieder onderdeel net even anders is. Houd de kleuroptie in het achterhoofd, zowel letterlijk als figuurlijk. Kleur geven aan verzekeren dus.

section1_page52_article47_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...