Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje een frons in het voorhoofd als ze aan marketing en marketeers denken. In hun beleving zijn dat immers van die gladde reclameboys die je van alles door de strot proberen te duwen waar je niet op zit te wachten. Van die gasten die alles mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is.

En die gedachte is natuurlijk helemaal niet zo gek als je naar de reclames kijkt van bijvoorbeeld een deodorant die hordes vrouwen achter je aan doet rennen. Of tandpasta die je tanden oogverblindend wit maakt. De sigarettenreclames van vroeger waren al helemaal legendarisch. Roken maakte je tot een mannelijke en stoere cowboy. Dertig jaar later wordt er met grote letters op een pakje sigaretten gewaarschuwd voor impotentie. Het kan verkeren… Maar maakt niet iedereen zich ‘schuldig’ aan marketing? Immers, een sollicitatiegesprek is marketing. Een nieuwe functie is marketing. Je rol binnen je voetbalteam is marketing. Ook de rol van je kinderen op school is marketing. En dan hebben we natuurlijk nog social media. Facebook, Instagram, Snapchat zijn de buitencategorie van persoonlijke profilering – ofwel het vermarkten van jezelf. Iedereen is dagelijks zowel online als offline met zijn of haar eigen profilering bezig.

Wat mij in deze context dan zo verbaast, is dat assurantiekantoren over het algemeen marketing zo’n lage prioriteit geven. Waarom toch? Als bedrijf heb je immers toch ook een identiteit. Heb je een mening. Maak je keuzes. Sta je achter een bepaalde filosofie… Waarom wordt dit dan zo weinig gedaan? Stel je een mens voor zonder mening, zonder drijfveren, zonder overtuiging.

section1_page48_article10_1.jpg

‘Een eigen identiteit als assurantiekantoor is een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen’

Deze persoon wordt al snel als saai gezien en als iemand die niets toevoegt. Zou dit ook voor een bedrijf gelden?

In de persoonlijke sfeer houd je van mensen omdat ze zo grappig, betrokken, intelligent, oprecht, sociaal, gedreven of wat dan ook zijn. Juist die bepaalde eigenschappen van mensen geven kleur aan hun persoonlijkheid. Zo werkt het volgens mij ook voor bedrijven.

Ik wil ervoor pleiten om uw bedrijf toch vooral een persoonlijkheid te geven. Bedenk samen met het personeel welke waarde(n) jullie belangrijk vinden en leef ernaar! Stippel samen de toekomst uit. Kies een identiteit die bij het bedrijf past. Beleg het intern en communiceer het naar buiten. Hiermee wekt u bij uw klanten vertrouwen, waardering en bovenal onderscheidend vermogen. U geeft een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Reactie toevoegen

 
Editie
Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...