Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje een frons in het voorhoofd als ze aan marketing en marketeers denken. In hun beleving zijn dat immers van die gladde reclameboys die je van alles door de strot proberen te duwen waar je niet op zit te wachten. Van die gasten die alles mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is.

En die gedachte is natuurlijk helemaal niet zo gek als je naar de reclames kijkt van bijvoorbeeld een deodorant die hordes vrouwen achter je aan doet rennen. Of tandpasta die je tanden oogverblindend wit maakt. De sigarettenreclames van vroeger waren al helemaal legendarisch. Roken maakte je tot een mannelijke en stoere cowboy. Dertig jaar later wordt er met grote letters op een pakje sigaretten gewaarschuwd voor impotentie. Het kan verkeren… Maar maakt niet iedereen zich ‘schuldig’ aan marketing? Immers, een sollicitatiegesprek is marketing. Een nieuwe functie is marketing. Je rol binnen je voetbalteam is marketing. Ook de rol van je kinderen op school is marketing. En dan hebben we natuurlijk nog social media. Facebook, Instagram, Snapchat zijn de buitencategorie van persoonlijke profilering – ofwel het vermarkten van jezelf. Iedereen is dagelijks zowel online als offline met zijn of haar eigen profilering bezig.

Wat mij in deze context dan zo verbaast, is dat assurantiekantoren over het algemeen marketing zo’n lage prioriteit geven. Waarom toch? Als bedrijf heb je immers toch ook een identiteit. Heb je een mening. Maak je keuzes. Sta je achter een bepaalde filosofie… Waarom wordt dit dan zo weinig gedaan? Stel je een mens voor zonder mening, zonder drijfveren, zonder overtuiging.

section1_page48_article10_1.jpg

‘Een eigen identiteit als assurantiekantoor is een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen’

Deze persoon wordt al snel als saai gezien en als iemand die niets toevoegt. Zou dit ook voor een bedrijf gelden?

In de persoonlijke sfeer houd je van mensen omdat ze zo grappig, betrokken, intelligent, oprecht, sociaal, gedreven of wat dan ook zijn. Juist die bepaalde eigenschappen van mensen geven kleur aan hun persoonlijkheid. Zo werkt het volgens mij ook voor bedrijven.

Ik wil ervoor pleiten om uw bedrijf toch vooral een persoonlijkheid te geven. Bedenk samen met het personeel welke waarde(n) jullie belangrijk vinden en leef ernaar! Stippel samen de toekomst uit. Kies een identiteit die bij het bedrijf past. Beleg het intern en communiceer het naar buiten. Hiermee wekt u bij uw klanten vertrouwen, waardering en bovenal onderscheidend vermogen. U geeft een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Reactie toevoegen

 
Editie
ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...