Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje een frons in het voorhoofd als ze aan marketing en marketeers denken. In hun beleving zijn dat immers van die gladde reclameboys die je van alles door de strot proberen te duwen waar je niet op zit te wachten. Van die gasten die alles mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is.

En die gedachte is natuurlijk helemaal niet zo gek als je naar de reclames kijkt van bijvoorbeeld een deodorant die hordes vrouwen achter je aan doet rennen. Of tandpasta die je tanden oogverblindend wit maakt. De sigarettenreclames van vroeger waren al helemaal legendarisch. Roken maakte je tot een mannelijke en stoere cowboy. Dertig jaar later wordt er met grote letters op een pakje sigaretten gewaarschuwd voor impotentie. Het kan verkeren… Maar maakt niet iedereen zich ‘schuldig’ aan marketing? Immers, een sollicitatiegesprek is marketing. Een nieuwe functie is marketing. Je rol binnen je voetbalteam is marketing. Ook de rol van je kinderen op school is marketing. En dan hebben we natuurlijk nog social media. Facebook, Instagram, Snapchat zijn de buitencategorie van persoonlijke profilering – ofwel het vermarkten van jezelf. Iedereen is dagelijks zowel online als offline met zijn of haar eigen profilering bezig.

Wat mij in deze context dan zo verbaast, is dat assurantiekantoren over het algemeen marketing zo’n lage prioriteit geven. Waarom toch? Als bedrijf heb je immers toch ook een identiteit. Heb je een mening. Maak je keuzes. Sta je achter een bepaalde filosofie… Waarom wordt dit dan zo weinig gedaan? Stel je een mens voor zonder mening, zonder drijfveren, zonder overtuiging.

section1_page48_article10_1.jpg

‘Een eigen identiteit als assurantiekantoor is een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen’

Deze persoon wordt al snel als saai gezien en als iemand die niets toevoegt. Zou dit ook voor een bedrijf gelden?

In de persoonlijke sfeer houd je van mensen omdat ze zo grappig, betrokken, intelligent, oprecht, sociaal, gedreven of wat dan ook zijn. Juist die bepaalde eigenschappen van mensen geven kleur aan hun persoonlijkheid. Zo werkt het volgens mij ook voor bedrijven.

Ik wil ervoor pleiten om uw bedrijf toch vooral een persoonlijkheid te geven. Bedenk samen met het personeel welke waarde(n) jullie belangrijk vinden en leef ernaar! Stippel samen de toekomst uit. Kies een identiteit die bij het bedrijf past. Beleg het intern en communiceer het naar buiten. Hiermee wekt u bij uw klanten vertrouwen, waardering en bovenal onderscheidend vermogen. U geeft een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Reactie toevoegen

 
Editie
Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...