Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje een frons in het voorhoofd als ze aan marketing en marketeers denken. In hun beleving zijn dat immers van die gladde reclameboys die je van alles door de strot proberen te duwen waar je niet op zit te wachten. Van die gasten die alles mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is.

En die gedachte is natuurlijk helemaal niet zo gek als je naar de reclames kijkt van bijvoorbeeld een deodorant die hordes vrouwen achter je aan doet rennen. Of tandpasta die je tanden oogverblindend wit maakt. De sigarettenreclames van vroeger waren al helemaal legendarisch. Roken maakte je tot een mannelijke en stoere cowboy. Dertig jaar later wordt er met grote letters op een pakje sigaretten gewaarschuwd voor impotentie. Het kan verkeren… Maar maakt niet iedereen zich ‘schuldig’ aan marketing? Immers, een sollicitatiegesprek is marketing. Een nieuwe functie is marketing. Je rol binnen je voetbalteam is marketing. Ook de rol van je kinderen op school is marketing. En dan hebben we natuurlijk nog social media. Facebook, Instagram, Snapchat zijn de buitencategorie van persoonlijke profilering – ofwel het vermarkten van jezelf. Iedereen is dagelijks zowel online als offline met zijn of haar eigen profilering bezig.

Wat mij in deze context dan zo verbaast, is dat assurantiekantoren over het algemeen marketing zo’n lage prioriteit geven. Waarom toch? Als bedrijf heb je immers toch ook een identiteit. Heb je een mening. Maak je keuzes. Sta je achter een bepaalde filosofie… Waarom wordt dit dan zo weinig gedaan? Stel je een mens voor zonder mening, zonder drijfveren, zonder overtuiging.

section1_page48_article10_1.jpg

‘Een eigen identiteit als assurantiekantoor is een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen’

Deze persoon wordt al snel als saai gezien en als iemand die niets toevoegt. Zou dit ook voor een bedrijf gelden?

In de persoonlijke sfeer houd je van mensen omdat ze zo grappig, betrokken, intelligent, oprecht, sociaal, gedreven of wat dan ook zijn. Juist die bepaalde eigenschappen van mensen geven kleur aan hun persoonlijkheid. Zo werkt het volgens mij ook voor bedrijven.

Ik wil ervoor pleiten om uw bedrijf toch vooral een persoonlijkheid te geven. Bedenk samen met het personeel welke waarde(n) jullie belangrijk vinden en leef ernaar! Stippel samen de toekomst uit. Kies een identiteit die bij het bedrijf past. Beleg het intern en communiceer het naar buiten. Hiermee wekt u bij uw klanten vertrouwen, waardering en bovenal onderscheidend vermogen. U geeft een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Reactie toevoegen

 
Editie
Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....