Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Marcel Kroon 2018

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens. En zo was het ook. Niet direct de droombaan die je voor ogen hebt als je afstudeert. Maar met terugwerkende kracht kijk ik er toch met veel plezier op terug.

Als vuilnisbeltmarketeer kun je geen spetterend verhaal vertellen over het HEPA-filter, dat pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht haalt voordat het je auto instroomt, iets wat de marketeer van Tesla Model X wel kan. Nee, in afvalland heb je verschillende afvalbakken, je hebt afvalstromen en dat zijn dan wel zo ongeveer de variabelen. Op marketinggebied zijn er overeenkomsten tussen afval en verzekeringen. Beide zijn een low-interestproduct. Men wil er zo min mogelijk voor betalen. Beide hebben amper verschil in producteigenschappen, een vrijwel gelijke kostprijs en worden gezien als een noodzakelijk kwaad. De grote uitdaging is dan om te zorgen dat je er uitspringt.

Maar hoe doe je dat met een letterlijk naar afval riekende dienst? Hoe maak je jouw dampende organische afvalcontainer aantrekkelijker dan die van de concurrent. Hoe zorg je dat een snackbar wil dat juist jij hun vetput komt legen? Of dat Heijmans alleen maar joúw twintig-kuubcontainer op de bouwplaats wenst? Met mijn oud-collega’s deed ik dit door nieuwe initiatieven in de dienstverlening te ontwikkelen. Door afval als grondstoffen te positioneren en afvalscheiding in te zetten bij het vergroenen van een bedrijf. Met bewustwordingscampagnes in afvalpreventie en door CO2-besparingscertificaten uit te reiken en ze te helpen met de PR. Feitelijk door constant te zoeken naar nieuwe mogelijkheden in service en dienstverlening. Ook bij Turien & Co. zoeken we het in verbreding van service en dienstverlening. We verspreiden onze kennis met sessies, bijeenkomsten en webinars over actualiteiten. Ook innoveren we met de ziekteverzuimbegeleiding van Shared Expertise bij een verzuimverzekering. Met een app bij de autopolis helpt onze zusterorganisatie Ansvar mensen veiliger te rijden. En zelf ondersteun ik onze assurantieadviseurs met maatwerkmarketing. Ook bij Turien & Co. speuren we constant de markt af naar mogelijkheden om waarde toe te voegen. Maar hoe zorgt een assurantiekantoor er nu voor dat ze voor de muziek uit blijft gaan en dat er nieuwe initiatieven komen die aanslaan bij zijn klanten? Ik heb hier wel ideeën over, maar graag hoor ik eens van u hoe úw kantoor vernieuwend bezig is. Uw reactie kunt u sturen naar het emailadres hiernaast. Alle reacties volg ik persoonlijk op. En ik voorzie ze van aanvullende suggesties.

De afvalwagens van m’n oud-collega’s zie ik nog regelmatig rijden. In een overigens steeds groter gebied dan waar wij aanvankelijk pionierden. Mooi om te zien dat met een goed marketingplan zelfs het lowest interest product tot de verbeelding gaat spreken.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Powered by

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...