Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Marcel Kroon 2018

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens. En zo was het ook. Niet direct de droombaan die je voor ogen hebt als je afstudeert. Maar met terugwerkende kracht kijk ik er toch met veel plezier op terug.

Als vuilnisbeltmarketeer kun je geen spetterend verhaal vertellen over het HEPA-filter, dat pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht haalt voordat het je auto instroomt, iets wat de marketeer van Tesla Model X wel kan. Nee, in afvalland heb je verschillende afvalbakken, je hebt afvalstromen en dat zijn dan wel zo ongeveer de variabelen. Op marketinggebied zijn er overeenkomsten tussen afval en verzekeringen. Beide zijn een low-interestproduct. Men wil er zo min mogelijk voor betalen. Beide hebben amper verschil in producteigenschappen, een vrijwel gelijke kostprijs en worden gezien als een noodzakelijk kwaad. De grote uitdaging is dan om te zorgen dat je er uitspringt.

Maar hoe doe je dat met een letterlijk naar afval riekende dienst? Hoe maak je jouw dampende organische afvalcontainer aantrekkelijker dan die van de concurrent. Hoe zorg je dat een snackbar wil dat juist jij hun vetput komt legen? Of dat Heijmans alleen maar joúw twintig-kuubcontainer op de bouwplaats wenst? Met mijn oud-collega’s deed ik dit door nieuwe initiatieven in de dienstverlening te ontwikkelen. Door afval als grondstoffen te positioneren en afvalscheiding in te zetten bij het vergroenen van een bedrijf. Met bewustwordingscampagnes in afvalpreventie en door CO2-besparingscertificaten uit te reiken en ze te helpen met de PR. Feitelijk door constant te zoeken naar nieuwe mogelijkheden in service en dienstverlening. Ook bij Turien & Co. zoeken we het in verbreding van service en dienstverlening. We verspreiden onze kennis met sessies, bijeenkomsten en webinars over actualiteiten. Ook innoveren we met de ziekteverzuimbegeleiding van Shared Expertise bij een verzuimverzekering. Met een app bij de autopolis helpt onze zusterorganisatie Ansvar mensen veiliger te rijden. En zelf ondersteun ik onze assurantieadviseurs met maatwerkmarketing. Ook bij Turien & Co. speuren we constant de markt af naar mogelijkheden om waarde toe te voegen. Maar hoe zorgt een assurantiekantoor er nu voor dat ze voor de muziek uit blijft gaan en dat er nieuwe initiatieven komen die aanslaan bij zijn klanten? Ik heb hier wel ideeën over, maar graag hoor ik eens van u hoe úw kantoor vernieuwend bezig is. Uw reactie kunt u sturen naar het emailadres hiernaast. Alle reacties volg ik persoonlijk op. En ik voorzie ze van aanvullende suggesties.

De afvalwagens van m’n oud-collega’s zie ik nog regelmatig rijden. In een overigens steeds groter gebied dan waar wij aanvankelijk pionierden. Mooi om te zien dat met een goed marketingplan zelfs het lowest interest product tot de verbeelding gaat spreken.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Powered by

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

So much for Big Data

So much for Big Data

So much maar weer eens voor Big Data! Vrouw van 94 in verzorgingshuis en al heel lang autoloos krijgt van Centraal Beheer deze mail (via haar zoon): "Kent u RoadGuard...