Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Marcel Kroon 2018

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens. En zo was het ook. Niet direct de droombaan die je voor ogen hebt als je afstudeert. Maar met terugwerkende kracht kijk ik er toch met veel plezier op terug.

Als vuilnisbeltmarketeer kun je geen spetterend verhaal vertellen over het HEPA-filter, dat pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht haalt voordat het je auto instroomt, iets wat de marketeer van Tesla Model X wel kan. Nee, in afvalland heb je verschillende afvalbakken, je hebt afvalstromen en dat zijn dan wel zo ongeveer de variabelen. Op marketinggebied zijn er overeenkomsten tussen afval en verzekeringen. Beide zijn een low-interestproduct. Men wil er zo min mogelijk voor betalen. Beide hebben amper verschil in producteigenschappen, een vrijwel gelijke kostprijs en worden gezien als een noodzakelijk kwaad. De grote uitdaging is dan om te zorgen dat je er uitspringt.

Maar hoe doe je dat met een letterlijk naar afval riekende dienst? Hoe maak je jouw dampende organische afvalcontainer aantrekkelijker dan die van de concurrent. Hoe zorg je dat een snackbar wil dat juist jij hun vetput komt legen? Of dat Heijmans alleen maar joúw twintig-kuubcontainer op de bouwplaats wenst? Met mijn oud-collega’s deed ik dit door nieuwe initiatieven in de dienstverlening te ontwikkelen. Door afval als grondstoffen te positioneren en afvalscheiding in te zetten bij het vergroenen van een bedrijf. Met bewustwordingscampagnes in afvalpreventie en door CO2-besparingscertificaten uit te reiken en ze te helpen met de PR. Feitelijk door constant te zoeken naar nieuwe mogelijkheden in service en dienstverlening. Ook bij Turien & Co. zoeken we het in verbreding van service en dienstverlening. We verspreiden onze kennis met sessies, bijeenkomsten en webinars over actualiteiten. Ook innoveren we met de ziekteverzuimbegeleiding van Shared Expertise bij een verzuimverzekering. Met een app bij de autopolis helpt onze zusterorganisatie Ansvar mensen veiliger te rijden. En zelf ondersteun ik onze assurantieadviseurs met maatwerkmarketing. Ook bij Turien & Co. speuren we constant de markt af naar mogelijkheden om waarde toe te voegen. Maar hoe zorgt een assurantiekantoor er nu voor dat ze voor de muziek uit blijft gaan en dat er nieuwe initiatieven komen die aanslaan bij zijn klanten? Ik heb hier wel ideeën over, maar graag hoor ik eens van u hoe úw kantoor vernieuwend bezig is. Uw reactie kunt u sturen naar het emailadres hiernaast. Alle reacties volg ik persoonlijk op. En ik voorzie ze van aanvullende suggesties.

De afvalwagens van m’n oud-collega’s zie ik nog regelmatig rijden. In een overigens steeds groter gebied dan waar wij aanvankelijk pionierden. Mooi om te zien dat met een goed marketingplan zelfs het lowest interest product tot de verbeelding gaat spreken.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Powered by

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...