Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Marcel Kroon 2018

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens. En zo was het ook. Niet direct de droombaan die je voor ogen hebt als je afstudeert. Maar met terugwerkende kracht kijk ik er toch met veel plezier op terug.

Als vuilnisbeltmarketeer kun je geen spetterend verhaal vertellen over het HEPA-filter, dat pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht haalt voordat het je auto instroomt, iets wat de marketeer van Tesla Model X wel kan. Nee, in afvalland heb je verschillende afvalbakken, je hebt afvalstromen en dat zijn dan wel zo ongeveer de variabelen. Op marketinggebied zijn er overeenkomsten tussen afval en verzekeringen. Beide zijn een low-interestproduct. Men wil er zo min mogelijk voor betalen. Beide hebben amper verschil in producteigenschappen, een vrijwel gelijke kostprijs en worden gezien als een noodzakelijk kwaad. De grote uitdaging is dan om te zorgen dat je er uitspringt.

Maar hoe doe je dat met een letterlijk naar afval riekende dienst? Hoe maak je jouw dampende organische afvalcontainer aantrekkelijker dan die van de concurrent. Hoe zorg je dat een snackbar wil dat juist jij hun vetput komt legen? Of dat Heijmans alleen maar joúw twintig-kuubcontainer op de bouwplaats wenst? Met mijn oud-collega’s deed ik dit door nieuwe initiatieven in de dienstverlening te ontwikkelen. Door afval als grondstoffen te positioneren en afvalscheiding in te zetten bij het vergroenen van een bedrijf. Met bewustwordingscampagnes in afvalpreventie en door CO2-besparingscertificaten uit te reiken en ze te helpen met de PR. Feitelijk door constant te zoeken naar nieuwe mogelijkheden in service en dienstverlening. Ook bij Turien & Co. zoeken we het in verbreding van service en dienstverlening. We verspreiden onze kennis met sessies, bijeenkomsten en webinars over actualiteiten. Ook innoveren we met de ziekteverzuimbegeleiding van Shared Expertise bij een verzuimverzekering. Met een app bij de autopolis helpt onze zusterorganisatie Ansvar mensen veiliger te rijden. En zelf ondersteun ik onze assurantieadviseurs met maatwerkmarketing. Ook bij Turien & Co. speuren we constant de markt af naar mogelijkheden om waarde toe te voegen. Maar hoe zorgt een assurantiekantoor er nu voor dat ze voor de muziek uit blijft gaan en dat er nieuwe initiatieven komen die aanslaan bij zijn klanten? Ik heb hier wel ideeën over, maar graag hoor ik eens van u hoe úw kantoor vernieuwend bezig is. Uw reactie kunt u sturen naar het emailadres hiernaast. Alle reacties volg ik persoonlijk op. En ik voorzie ze van aanvullende suggesties.

De afvalwagens van m’n oud-collega’s zie ik nog regelmatig rijden. In een overigens steeds groter gebied dan waar wij aanvankelijk pionierden. Mooi om te zien dat met een goed marketingplan zelfs het lowest interest product tot de verbeelding gaat spreken.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Powered by

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...