Toets en hertoets

Stephania Ammerlaan-Beeke

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Onderzoek wat een klant al weet en wat zijn wensen zijn en maak duidelijk wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes. Toets en hertoets. Dat is de waarde van advies”, aldus Stephania Ammerlaan – Beeke van Stephania Finance – Financieel Zeker.

“Ik maak duidelijk dat het in eerste instantie om het grote plaatje gaat en niet om die ene wens van de klant. Vervolgens nemen we de tijd, wie ben je, wat drijft je, waar word je blij van en waarvan niet? Niet alle klanten zitten te wachten op een uitgebreid adviestraject, maar dat wordt direct duidelijk bij een begingesprek. Als ik merk dat het puur om het sluiten van een bepaald product gaat, verwijs ik door naar een direct kanaal.”

“Als er een klik is en er wordt een adviestraject aangegaan, dan hoef ik niet meteen te zeggen wat de kosten zullen zijn. Zoiets groeit organisch en daar nemen we de tijd voor. In het verleden zeiden managers tegen me dat dit niet efficiënt is, maar ik heb een andere visie. Ik richt mij op mijn relaties. Dat maakt voor mij het werk veel leuker en de adviezen die eruit voortkomen, passen ook beter bij de klant. Zo’n klant die aandacht krijgt, komt altijd weer terug. Hoe leuk is dat.”

Beloning

“Ik heb een vast tarief en daar is alles bij inbegrepen. Als er geen klik is, dan gaan we uit elkaar en dat is ook prima. Aan kortingen doe ik niet. Iedere klant is mijn volle aandacht waard.”

“Advies begint met inzicht in de consequenties van ‘oplossingen’ en of deze passend zijn. Dat kan alleen als je tijd neemt voor de klant en het niet voor de klant invult. Laatst gaf een echtpaar aan dat aan hun hypotheek destijds was afgesloten met het idee dat ze nog dertig jaar in hun huis zouden blijven wonen. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar wel erg gedacht vanuit de beleving van de adviseur zelf. Uiteindelijk hebben deze mensen de ‘oplossing’ van toen niet ervaren als een passend advies. Leer je klant dus eerst goed kennen.”

“In het algemeen kan de adviessector de waarde van advies duidelijker maken door beter uit te leggen wat een adviseur doet, waarom dat zoveel tijd kost en dat daar een prijskaartje aan hangt. We zullen ons imago moeten verbeteren. Nog altijd staat de financiële sector niet bekend als erg betrouwbaar. En dat is jammer, want de praktijk is anders.”

Stephania Ammerlaan Beeke: ‘Luister eens echt naar je klant.’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vooruitgang en persoonlijke groei

Vooruitgang en persoonlijke groei

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “2023 was een jaar van vooruitgang, verdere professionalisering, waardevolle samenwerkingen en persoonlijke groei”,...

Het jaar van de reflectie

Het jaar van de reflectie

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Er gebeurt veel in de wereld. Oorlogen, spanningen, vluchtelingen die gehuisvest moeten worden, huizencrisis, inflatie,...

Verandering en bezinning

Verandering en bezinning

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “De belangrijkste woorden die 2023 goed schetsen zijn verandering en bezinning”, aldus Tim Klerx van Klerx...

Financieel inzicht belangrijker dan ooit

Financieel inzicht belangrijker dan ooit

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Met alle onzekerheid en stijgende maandlasten is het nog belangrijker geworden om klanten te adviseren op basis...

Toets en hertoets

Toets en hertoets

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Onverwachts een mooi jaar.” Zo betitelt Stephania Ammerlaan-Beeke van Stephania Finance – Financieel...

Kansen voor groei en verbetering

Kansen voor groei en verbetering

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Onzekerheid en uitdagingen zijn niet noodzakelijkerwijs obstakels, maar kansen voor groei en verbetering”,...

Wees er voor je klant!

Wees er voor je klant!

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Er écht zijn voor de klant. Dat is voor mij de waarde van advies”, aldus Linda van Loon-De Graaf...

Geef praktijkvoorbeelden

Geef praktijkvoorbeelden

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Met een financieel advies laat ik klanten zien dat het product wat zij gaan afsluiten niet alleen nu passend is,...

Spiegel voor de klant

Spiegel voor de klant

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “De waarde van advies is het totaalbeeld dat je schetst voor de klant. Als adviseur ben je zijn spiegel die inzichtelijk...

Laat weten welke waarde je toevoegt

Laat weten welke waarde je toevoegt

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Advies helpt klanten bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Adviseurs hebben kunnen klanten helpen bij het...