Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van de consument, zijn financiën. Het drijft mij enorm om goed rekening te houden met de wensen en doelstel-lingen van de klant, hierop een totaaladvies te baseren en dit op gelijkwaardig niveau te bespreken, rekening houdend met de risico’s die op vele vlakken aanwezig kunnen zijn. De diversiteit van klanten met hun financiële behoeften maakt het vak uitdagend.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

section1_page12_article38_1.jpg

Het klinkt als een cliché, maar mijn dag is pas geslaagd als een klant en ik zelf volledig tevreden zijn met het gegeven advies. Het gaat vaak om een complexe materie. Daarom is het geen enkel probleem als de klant er nog een nachtje over wil slapen (of ik zelf om tot de juiste oplossing voor de klant te komen). Als ik na een werkdag voldaan thuis kom en kan genieten van een mooie whisky, dan is de dag wat mij betreft helemaal geslaagd.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Ga mee met de tijd. Bij Vivendi Financieel Advies zijn we continu bezig met de laatste ontwikkelingen. Zo werken wij op basis van abonnementen, bouwen we zelf digitale interactieve formulieren en hebben we onze eigen App. Mijn tip aan de adviessector: maak gebruik van digitalisering waar mogelijk, maar zorg ook dat je dicht bij de klant blijft en wees oprecht.

Aan de verzekeringsbranche wil ik meegeven: probeer eens vijf jaar hetzelfde telefoonnummer te behouden en een vast aanspreekpunt te creëren voor het inter-mediair. Reorganiseer niet zoveel, dat is wel zo prettig voor ons.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

De grootste verandering waar de adviseur de komende jaren mee te maken gaat krijgen, is dat er een verschuiving gaat komen in de dienstverlening en het verdienmodel. Dit heeft mede te maken met de digitalisering en het kunnen koppelen van klantgegevens en aan-passen van processen.

Waar op dit moment het intermediair zorg draagt voor de bemiddeling, verwacht ik dat de consument in de toekomst via de mobiele telefoon of computer de bemiddeling zelf kan doen geholpen door vele beschikbare data. Dit betekent dat de adviseur enkel het advies

‘Maak gebruik van digitalisering waar mogelijk, maar zorg ook dat je dicht bij de klant blijft’

doet, minder uren declarabel zal zijn en zich meer zal moeten richten op nazorg. Net zoals de verzekeringsbranche zal de consument moeten wennen aan de verandering van het verdienmodel, dus van provisie naar abonnement. Bij Vivendi Financieel Advies zijn we daar volop mee bezig en ik zie dat als de grootste verandering waar de adviseur mee te maken gaat krijgen.

5. Hoe ziet volgens jouw het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Over vijf jaar denk ik dat ik als een financieel specialist niet meer de bemiddeling doe voor de consument maar enkel als een financiële huisarts de consument stuur in zijn beslissingen op vele financiële vlakken. Geholpen door Big Data en technologie kan hij de bemiddeling prima zelf doen.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Vele jaren geleden heb ik via ouders advies gegeven aan hun zoon met zijn vriendin. De gehele financiële situatie was zo krap en zij waren zo jong dat mijn advies was om te gaan huren en te gaan genieten. Jaren daarna kwamen ze bij mij terug nadat ze een huis gekocht hadden. Ze gaven mij aan dit nog goed te weten en dat ze zeer blij waren met het toen gegeven advies. Hoe simpel kan het zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Ik ben een zeer integer persoon. Wat mij verbaasd heeft is dat indien je bij een meeting spreekt over klanten die destijds door verkopers (lees: provisiejagers) in de markt uitgekleed zijn, we allemaal meerdere zogenoemde ‘slachtoffers’ kennen. En hoeveel impact dit heeft bij deze klanten. Dit heeft mij het grootste inzicht gegeven hoe ik het zelf niet wil doen. Als ik hiertoe om wat voor reden dan ook verplicht word, stop ik direct met dit werk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Financieel adviseurs varen wel bij de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit de ronde tafel met vier adviseurs die Armand Baas Becking,...

Actueel of niet?

Actueel of niet?

Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...

Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...