Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van de consument, zijn financiën. Het drijft mij enorm om goed rekening te houden met de wensen en doelstel-lingen van de klant, hierop een totaaladvies te baseren en dit op gelijkwaardig niveau te bespreken, rekening houdend met de risico’s die op vele vlakken aanwezig kunnen zijn. De diversiteit van klanten met hun financiële behoeften maakt het vak uitdagend.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

section1_page12_article38_1.jpg

Het klinkt als een cliché, maar mijn dag is pas geslaagd als een klant en ik zelf volledig tevreden zijn met het gegeven advies. Het gaat vaak om een complexe materie. Daarom is het geen enkel probleem als de klant er nog een nachtje over wil slapen (of ik zelf om tot de juiste oplossing voor de klant te komen). Als ik na een werkdag voldaan thuis kom en kan genieten van een mooie whisky, dan is de dag wat mij betreft helemaal geslaagd.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Ga mee met de tijd. Bij Vivendi Financieel Advies zijn we continu bezig met de laatste ontwikkelingen. Zo werken wij op basis van abonnementen, bouwen we zelf digitale interactieve formulieren en hebben we onze eigen App. Mijn tip aan de adviessector: maak gebruik van digitalisering waar mogelijk, maar zorg ook dat je dicht bij de klant blijft en wees oprecht.

Aan de verzekeringsbranche wil ik meegeven: probeer eens vijf jaar hetzelfde telefoonnummer te behouden en een vast aanspreekpunt te creëren voor het inter-mediair. Reorganiseer niet zoveel, dat is wel zo prettig voor ons.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

De grootste verandering waar de adviseur de komende jaren mee te maken gaat krijgen, is dat er een verschuiving gaat komen in de dienstverlening en het verdienmodel. Dit heeft mede te maken met de digitalisering en het kunnen koppelen van klantgegevens en aan-passen van processen.

Waar op dit moment het intermediair zorg draagt voor de bemiddeling, verwacht ik dat de consument in de toekomst via de mobiele telefoon of computer de bemiddeling zelf kan doen geholpen door vele beschikbare data. Dit betekent dat de adviseur enkel het advies

‘Maak gebruik van digitalisering waar mogelijk, maar zorg ook dat je dicht bij de klant blijft’

doet, minder uren declarabel zal zijn en zich meer zal moeten richten op nazorg. Net zoals de verzekeringsbranche zal de consument moeten wennen aan de verandering van het verdienmodel, dus van provisie naar abonnement. Bij Vivendi Financieel Advies zijn we daar volop mee bezig en ik zie dat als de grootste verandering waar de adviseur mee te maken gaat krijgen.

5. Hoe ziet volgens jouw het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Over vijf jaar denk ik dat ik als een financieel specialist niet meer de bemiddeling doe voor de consument maar enkel als een financiële huisarts de consument stuur in zijn beslissingen op vele financiële vlakken. Geholpen door Big Data en technologie kan hij de bemiddeling prima zelf doen.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Vele jaren geleden heb ik via ouders advies gegeven aan hun zoon met zijn vriendin. De gehele financiële situatie was zo krap en zij waren zo jong dat mijn advies was om te gaan huren en te gaan genieten. Jaren daarna kwamen ze bij mij terug nadat ze een huis gekocht hadden. Ze gaven mij aan dit nog goed te weten en dat ze zeer blij waren met het toen gegeven advies. Hoe simpel kan het zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Ik ben een zeer integer persoon. Wat mij verbaasd heeft is dat indien je bij een meeting spreekt over klanten die destijds door verkopers (lees: provisiejagers) in de markt uitgekleed zijn, we allemaal meerdere zogenoemde ‘slachtoffers’ kennen. En hoeveel impact dit heeft bij deze klanten. Dit heeft mij het grootste inzicht gegeven hoe ik het zelf niet wil doen. Als ik hiertoe om wat voor reden dan ook verplicht word, stop ik direct met dit werk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Klanten en regels

Klanten en regels

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb...

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Een financieel adviseur moet de klagende klant 1.500 euro aan teveel betaalde orv-premies vergoeden, omdat hij verzuimde de betreffende polissen te beëindigen....

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

Met IkHypotheekZo.nl lanceert Finsys een tussenvorm waarbij hypotheekklanten advies kunnen krijgen maar kosten kunnen besparen door een aantal zaken zelf te regelen....

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

 Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...