Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van de consument, zijn financiën. Het drijft mij enorm om goed rekening te houden met de wensen en doelstel-lingen van de klant, hierop een totaaladvies te baseren en dit op gelijkwaardig niveau te bespreken, rekening houdend met de risico’s die op vele vlakken aanwezig kunnen zijn. De diversiteit van klanten met hun financiële behoeften maakt het vak uitdagend.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

section1_page12_article38_1.jpg

Het klinkt als een cliché, maar mijn dag is pas geslaagd als een klant en ik zelf volledig tevreden zijn met het gegeven advies. Het gaat vaak om een complexe materie. Daarom is het geen enkel probleem als de klant er nog een nachtje over wil slapen (of ik zelf om tot de juiste oplossing voor de klant te komen). Als ik na een werkdag voldaan thuis kom en kan genieten van een mooie whisky, dan is de dag wat mij betreft helemaal geslaagd.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Ga mee met de tijd. Bij Vivendi Financieel Advies zijn we continu bezig met de laatste ontwikkelingen. Zo werken wij op basis van abonnementen, bouwen we zelf digitale interactieve formulieren en hebben we onze eigen App. Mijn tip aan de adviessector: maak gebruik van digitalisering waar mogelijk, maar zorg ook dat je dicht bij de klant blijft en wees oprecht.

Aan de verzekeringsbranche wil ik meegeven: probeer eens vijf jaar hetzelfde telefoonnummer te behouden en een vast aanspreekpunt te creëren voor het inter-mediair. Reorganiseer niet zoveel, dat is wel zo prettig voor ons.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

De grootste verandering waar de adviseur de komende jaren mee te maken gaat krijgen, is dat er een verschuiving gaat komen in de dienstverlening en het verdienmodel. Dit heeft mede te maken met de digitalisering en het kunnen koppelen van klantgegevens en aan-passen van processen.

Waar op dit moment het intermediair zorg draagt voor de bemiddeling, verwacht ik dat de consument in de toekomst via de mobiele telefoon of computer de bemiddeling zelf kan doen geholpen door vele beschikbare data. Dit betekent dat de adviseur enkel het advies

‘Maak gebruik van digitalisering waar mogelijk, maar zorg ook dat je dicht bij de klant blijft’

doet, minder uren declarabel zal zijn en zich meer zal moeten richten op nazorg. Net zoals de verzekeringsbranche zal de consument moeten wennen aan de verandering van het verdienmodel, dus van provisie naar abonnement. Bij Vivendi Financieel Advies zijn we daar volop mee bezig en ik zie dat als de grootste verandering waar de adviseur mee te maken gaat krijgen.

5. Hoe ziet volgens jouw het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Over vijf jaar denk ik dat ik als een financieel specialist niet meer de bemiddeling doe voor de consument maar enkel als een financiële huisarts de consument stuur in zijn beslissingen op vele financiële vlakken. Geholpen door Big Data en technologie kan hij de bemiddeling prima zelf doen.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Vele jaren geleden heb ik via ouders advies gegeven aan hun zoon met zijn vriendin. De gehele financiële situatie was zo krap en zij waren zo jong dat mijn advies was om te gaan huren en te gaan genieten. Jaren daarna kwamen ze bij mij terug nadat ze een huis gekocht hadden. Ze gaven mij aan dit nog goed te weten en dat ze zeer blij waren met het toen gegeven advies. Hoe simpel kan het zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Ik ben een zeer integer persoon. Wat mij verbaasd heeft is dat indien je bij een meeting spreekt over klanten die destijds door verkopers (lees: provisiejagers) in de markt uitgekleed zijn, we allemaal meerdere zogenoemde ‘slachtoffers’ kennen. En hoeveel impact dit heeft bij deze klanten. Dit heeft mij het grootste inzicht gegeven hoe ik het zelf niet wil doen. Als ik hiertoe om wat voor reden dan ook verplicht word, stop ik direct met dit werk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...