Spiegel van de samenleving

Jurjen Oosterbaan 2015

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, betoogt Jurjen Oosterbaan in zijn recente blog op het New Financial Forum.

De blog op het New Financial Forum luidt:

 

Ik heb twee dochters. Dus ik weet waar ik over praat wanneer ik stel dat bij velen, en zeker bij de jeugd, het onderwerp ‘verzekeringsbranche’ bepaald niet leidt tot een reactie van: “Goh interessant vertel eens meer”. Ik merk dit ook bij de studenten die in het kader van een scriptie bij ons langskomen voor een interview. Het onderwerp waarvoor ze komen. Ja, daar willen ze wel iets meer van weten, maar ook bij hen krijg ik de indruk dat hun beeld van de sector er vooral een is van stoffige oude mannetjes die de hele dag folianten aan het beschrijven zijn.

 

De werkelijkheid is anders. Dat weten u en ik. Die werkelijkheid is dat elke ontwikkeling die in de samenleving plaatsvindt uiteindelijk weer in onze branche terugkomt. Neem nu de gedachten die plaatsvinden rondom het thema “voltooid leven”. De vraag werd ons al eerder gesteld: Vervallen de rechten van de levensverzekering bij euthanasie? Toch een vraag waar je even voor moet gaan zitten. Of neem de groeiende groep ouderen die wel over voldoende vermogen beschikt in de vorm van een hypotheekvrije eigen woning, maar te weinig liquiditeiten om plezierig te kunnen leven. Of neem de groeiende groep mensen die in leven momenten van werknemerschap afwisselt met momenten van zelfstandig ondernemerschap. Of neem de opkomst van 3D-printers: wie is nu aansprakelijk voor een gebrek in het geprinte product? De partij die print, de maker van de software waarmee wordt geprint of de leverancier van het printmateriaal? Noem een onderwerp wat in de samenleving speelt en vroeg of laat krijgt de financiële sector er mee te maken. De financiële sector is waarlijk de spiegel van de samenleving!

 

Die sector is dienend aan de samenleving. Binnen die sector zijn voldoende financiële en intellectuele resources aanwezig om de samenleving te helpen goed te functioneren. Dat heeft de sector in het verleden in ruime mate gedaan. Kijk naar het fantastische systeem dat in werking treedt indien u op de snelweg met uw auto een ongeval krijgt. Kijk naar het belangrijke en efficiënte werk dat de organisatie Salvage verricht na een calamiteit. Zo maar twee voorbeelden waar de sector de samenleving heeft geholpen beter te functioneren. Zaken die de samenleving nu als iets vanzelfsprekends beschouwt. Waarbij zelden meer het besef aanwezig is dat deze verworvenheden aanwezig zijn dankzij die financiële sector.

 

Zeker. Niet alles is altijd goed gegaan. Natuurlijk mag de samenleving daar kritisch op zijn, maar het heeft geen zin om als reactie hierop als branche in een hoekje te gaan zitten mokken.

 

Als sector hebben we veel te bieden waar we de samenleving mee kunnen helpen. Daarvoor moeten we in dialoog blijven met de samenleving. Laten zien wat we in het verleden voor de sector hebben kunnen betekenen. Overleggen op welke wijze wij meewerken om oplossingen te vinden voor nieuwe problemen. De sector is niet saai. Integendeel. We maken het saai door er te weinig over te praten. Door in actuele maatschappelijke vraagstukken te weinig direct te laten zien wat wij als sector kunnen bijdragen in het vinden van oplossingen.


Het dienend zijn aan de samenleving vraagt om dialoog tussen de samenleving en de sector. Het New Financial Forum is een van de bruggen waarlangs die dialoog kan plaatsvinden. Op die bruggen moeten we zuinig zijn.

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...