"stel minimum-kwaliteitseis aan hersteladvies"

Bart Combée

De Consumentenbond vraagt de minister van Financiën om een minimum-kwaliteit af te dwingen van het 'hersteladvies' dat verzekeraars consumenten met een lopende woekerpolis moeten bieden.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, aan de vooravond van Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over de woekerpolissen: "Nu zijn verzekeraars niet verplicht hun klanten een compleet en onafhankelijk financieel advies te bieden dat voldoet aan de wettelijke eisen. Wij willen dat verzekeraars die verplichting wel wordt opgelegd. Als de geschiedenis van de woekerpolisaffaire iets leert, dan is het dat gedupeerden meer steun van de politiek nodig hebben. Verzekeraars komen uit zichzelf niet in beweging en consumenten zijn niet bij machte om dat bij de rechter af te dwingen. De politiek kan verzekeraars wèl bewegen gedupeerden rechtvaardig te behandelen.

"Het is de hoogste tijd dat de politiek de druk opschroeft. Bijvoorbeeld door verzekeraars te bewegen om hun gedupeerde klanten redelijk te compenseren. We vragen minister van Financiën Dijsselbloem om een onafhankelijke commissie in te stellen, die daarvoor een aanbeveling doet. Verzekeraars weigeren vaak nog steeds om hun klanten redelijk tegemoet te komen. Economen en juristen schatten dat aan gedupeerden miljarden euro's tekort is gedaan. Maar ook de politiek laat gedupeerden aan hun lot over. Opeenvolgende ministers van Financiën hebben met steun van de Tweede Kamer beloofd om te helpen. Deze belofte is niet ingelost. Er zijn mensen die beweren dat de woekerpolisaffaire niet op te lossen is. Wij zijn er van overtuigd dat er met genoeg politieke wil veel mogelijk is. Wij hebben onze bevindingen en aanbevelingen in een uitgebreide brief aan minister Dijsselbloem gestuurd."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 april 2015

@Paul, ik zie dat anders. Het intermediair heeft simpelweg wel de omslag gemaakt naar meer klantgericht denken.

Jeffrey Leichel - 14 april 2015

Mooi om te zien hoe in de nieuwe advieswereld de visies van consumentenorganisaties en brancheorganisaties steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Dat is ook naar de politiek toe een belangrijk signaal in de oplossing van adviesproblemen.

Paul van Brederode - 14 april 2015

@Jeffrey. Dat komt omdat de consumentenbond nu ook een gewone tussenpersoon is geworden die provisie krijgt. Dat geven ze dan wel weer terug aan de klanten maar dat kan ook omdat ze met een abonnementensysteem werken. Daarin waren ze de adviesbranche dus wel vóór.

Paul van Brederode - 14 april 2015

Eigenlijk best wel slecht dat de Consumentenbond het dossier hersteladvies verwart met de woekerpolisaffaire. Dat zijn twee volledig gescheiden zaken. Ik hoop dat de minister en de politiek signaleren dat dit appel niet juist is geformuleerd. De woekerpolisaffaire is dat verzekeraars niet hebben gepresteerd volgens hun offertes, dat ze achteraf te hoge kosten in rekening hebben gebracht of overall een verkeerde voorstelling van zaken gegeven om de klant tot afsluiten te bewegen. De woekerpolisaffaire kan alleen door de verzekeraars zelf worden opgelost omdat die de leverancier zijn. Het dossier hersteladvies is de constatering dat de klant het doelkapitaal door allerlei ontwikkelingen het doelkapitaal mogelijk niet haalt. Dat kan een probleem zijn bij hypotheken maar ook bij lijfrente- en pensioenpolissen. Het dossier hersteladvies beleggingsverzekeringen kan op polisniveau mogelijk door de verzekeraar worden opgelost. Op klantniveau is de financieel adviseur de aangewezen persoon, omdat die een totaalbeeld heeft van de situatie. Overigens, als het de verzekeraars echt menens is om de woekerpolisaffaire op te lossen, dan betekent dat dat ze o.a. terugbetalen wat ze teveel hebben berekend aan kosten én hun verantwoording nemen door de risicopremies (leeftijdsafhankelijk en) marktconform te maken. Het gevolg kan zijn dat hersteladvies dan niet eens meer nodig is omdat de doelkapitalen dan gewoon wél worden behaald.

Peter Veldhuizen - 14 april 2015

Goed voorbeeld doet volgen. Wie van de Staatsverzekeraars neemt de voorzet. De overheid stopt de kop gewoon in het zand. Als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Zo simpel kan het zijn. De politiek houdt van werk houden voor zich zelf. Als de ingezetene van Nederland echt mogen stemmen, dan kan zo 50% van de 225 kamerleden naar huis. De kamers halveren , zou ook een goede zet zijn voor de besluitvaardigheid en enorm veel kosten besparen.

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....