Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers, aldus het onderzoek Koepelorganisaties 2014 van Bureau D&O

In het onderzoek zijn 21 serviceproviders door 565 intermediairs beoordeeld. Aan deze intermediairs is gevraagd hun waardering te geven voor de serviceprovider(s) waarbij ze aangesloten zijn. Het onderzoek vindt sinds 2006 jaarlijks plaats, de serviceproviders worden beoordeeld op meer dan twintig aspecten. In het algemeen is te zien dat sinds 2006 bij de meeste serviceproviders een gestage stijging is van de waardering op de verschillende aspecten. Wordt echter gekeken naar de vergelijking 2013 en 2014 dan valt op dat er serviceproviders zijn die op bijna alle aspecten slechter zijn gaan presteren terwijl andere serviceproviders juist op alle aspecten beter zijn gaan presteren, aldus Bureau D&O.

Jurjen Oosterbaan: “De serviceproviders die in vergelijking met soortgelijke collage organisaties overall een lage waardering hebben en die vervolgens over (vrijwel) alle aspecten ook nog eens een dalende waardering laten zien, lopen het risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers. Ter illustratie van deze verschillen: Bij een van de organisaties geeft 81 procent van de deelnemers aan in de komende twee jaar de samenwerking 'zeker niet' te beëindigen, twee procent 'zeker wel' en 17 procent 'weet niet'. Terwijl bij een andere organisatie deze percentages 31 procent 'zeker niet', 14 procent 'zeker wel' en 55 procent 'weet niet' is.”
Assurantiekantoren maken gemiddeld gebruik van 2,2 serviceproviders. Steeds meer kantoren zien bovendien in dat het gebruik van een serviceprovider een positieve bijdrage levert aan het rendement van de organisatie. Oosterbaan: “De inschatting van de positieve bijdrage op het rendement verschilt per serviceprovider. Terwijl bij de ene organisatie 86 procent van de deelnemers aangeeft dat hun rendement zou dalen wanneer ze geen gebruik meer maken van de serviceprovider is dit bij een andere serviceprovider 47 procent. Beide percentages zijn aanzienlijk. Wij denken dat met name kleinere advieskantoren er verstandig aan doen om kritisch te onderzoeken of en zo ja met welke serviceprovider de eigen dienstverlening en het rendement het meest gebaat is.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leon Brummelhuis - 14 juli 2014

Mooie aanleiding om samen te gaan kijken waar je waarde aan elkaar kunt gaan toevoegen. Dit moet je dan wel kunnen en willen zien. Wat je niet ziet kun je immers ook niet veranderen.

Nico van Koesveld - 14 juli 2014

De onterechte kop wordt gelijk door Jurjen terecht ontzenuwd. Journalisten kunnen ook met het echte bericht, de algemene verbetering, in de kop komen. Onze ervaring is dat juist de partijen waar wij mee werken het goed doen. Ik noem er drie uit eigen ervaring. Flexfront was gemiddeld, service is sterk verbeterd. Van Kampen was goed en is zo gebleven. Telefonisch bereik kan echt beter Voogd was goed en is zo gebleven. Individuele zaken, zoals WAM verklaring kunnen sneller.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 11 juli 2014

Voor de koppensnellers: Meerderheid service providers gaat juist vooruit. Maar bij enkele lijkt er werk aan de winkel alvast prettig weekend

"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"

"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"

Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau DFO, haalt op Impact-TV hard uit naar de Consumentenbond. Aanleiding vormt de recente bewering van de bond dat banken klanten...

Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Financieel adviseurs maken gebruik van diverse dienstverleners. Denk aan softwareleveranciers, service providers en opleiders. Deze toeleveranciers worden geschaard...

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Uit onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs blijkt dat de belangstelling voor assurantieportefeuilles nog altijd groot is. Ook de waarde die de markt...

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, aldus Jurjen Oosterbaan van Bureau DFO. "Het dienend zijn aan de samenleving vraagt om...

Spiegel van de samenleving

Spiegel van de samenleving

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, betoogt Jurjen Oosterbaan in zijn recente blog op het New Financial Forum. De blog op het...

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

De financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online Pro worden het hoogst gewaardeerd door het intermediair, zo blijkt uit het onderzoeksrapport...

Fonds voor vakpers

Fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan pleit voor een fonds voor de vakpers, zodat verantwoorde journalistiek behouden blijft. In het belang van de sector. We leven in een bijzondere...

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) pleit in een blog op New Financial Forum voor een fonds voor de vakpers, zodat het voortbestaan van verantwoorde journalistiek gewaarborgd...

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Ook assurantiekantoren moeten voldoen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met een online privacytest van Bureau D&O kunnen adviseurs inzicht...