Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers, aldus het onderzoek Koepelorganisaties 2014 van Bureau D&O

In het onderzoek zijn 21 serviceproviders door 565 intermediairs beoordeeld. Aan deze intermediairs is gevraagd hun waardering te geven voor de serviceprovider(s) waarbij ze aangesloten zijn. Het onderzoek vindt sinds 2006 jaarlijks plaats, de serviceproviders worden beoordeeld op meer dan twintig aspecten. In het algemeen is te zien dat sinds 2006 bij de meeste serviceproviders een gestage stijging is van de waardering op de verschillende aspecten. Wordt echter gekeken naar de vergelijking 2013 en 2014 dan valt op dat er serviceproviders zijn die op bijna alle aspecten slechter zijn gaan presteren terwijl andere serviceproviders juist op alle aspecten beter zijn gaan presteren, aldus Bureau D&O.

Jurjen Oosterbaan: “De serviceproviders die in vergelijking met soortgelijke collage organisaties overall een lage waardering hebben en die vervolgens over (vrijwel) alle aspecten ook nog eens een dalende waardering laten zien, lopen het risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers. Ter illustratie van deze verschillen: Bij een van de organisaties geeft 81 procent van de deelnemers aan in de komende twee jaar de samenwerking 'zeker niet' te beëindigen, twee procent 'zeker wel' en 17 procent 'weet niet'. Terwijl bij een andere organisatie deze percentages 31 procent 'zeker niet', 14 procent 'zeker wel' en 55 procent 'weet niet' is.”
Assurantiekantoren maken gemiddeld gebruik van 2,2 serviceproviders. Steeds meer kantoren zien bovendien in dat het gebruik van een serviceprovider een positieve bijdrage levert aan het rendement van de organisatie. Oosterbaan: “De inschatting van de positieve bijdrage op het rendement verschilt per serviceprovider. Terwijl bij de ene organisatie 86 procent van de deelnemers aangeeft dat hun rendement zou dalen wanneer ze geen gebruik meer maken van de serviceprovider is dit bij een andere serviceprovider 47 procent. Beide percentages zijn aanzienlijk. Wij denken dat met name kleinere advieskantoren er verstandig aan doen om kritisch te onderzoeken of en zo ja met welke serviceprovider de eigen dienstverlening en het rendement het meest gebaat is.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leon Brummelhuis - 14 juli 2014

Mooie aanleiding om samen te gaan kijken waar je waarde aan elkaar kunt gaan toevoegen. Dit moet je dan wel kunnen en willen zien. Wat je niet ziet kun je immers ook niet veranderen.

Nico van Koesveld - 14 juli 2014

De onterechte kop wordt gelijk door Jurjen terecht ontzenuwd. Journalisten kunnen ook met het echte bericht, de algemene verbetering, in de kop komen. Onze ervaring is dat juist de partijen waar wij mee werken het goed doen. Ik noem er drie uit eigen ervaring. Flexfront was gemiddeld, service is sterk verbeterd. Van Kampen was goed en is zo gebleven. Telefonisch bereik kan echt beter Voogd was goed en is zo gebleven. Individuele zaken, zoals WAM verklaring kunnen sneller.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 11 juli 2014

Voor de koppensnellers: Meerderheid service providers gaat juist vooruit. Maar bij enkele lijkt er werk aan de winkel alvast prettig weekend

Trends en  adviezen in  digitalisering

Trends en adviezen in digitalisering

Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Stad Holland Zorgverzekeraar is in het jaarlijkse D & O Zorgonderzoek 2016 door financieel adviseurs verkozen als beste zorgverzekeraar. In het onderzoek zijn...

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

De Financiële Makelaar, de Hypotheekadviseur, VCN, Connect de Krediet Makelaar zijn de beste koepelorganisaties van 2016, zo blijkt uit het Performance Onderzoek...

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Intersoftware introduceert een overstapservice voor financieel adviseurs die aanhikken tegen het wisselen van softwareleverancier. Een pakket van zes diensten moet...

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Met ingang van 1 januari 2016 treedt Marianne du Chattel als projectcoördinator in dienst bij Bureau D & O. Du Chattel was tussen 1992 en 2002  mede-eigenaar...

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015...

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

Volgens Bureau D&O lijkt de mogelijkheid voor de komende jaren van provisie op schadeverzekeringen behouden. Neemt niet weg dat adviseurs dienen na te denken...

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek...

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij...

D&o: kifid handelt onjuist

D&o: kifid handelt onjuist

"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen...