Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers, aldus het onderzoek Koepelorganisaties 2014 van Bureau D&O

In het onderzoek zijn 21 serviceproviders door 565 intermediairs beoordeeld. Aan deze intermediairs is gevraagd hun waardering te geven voor de serviceprovider(s) waarbij ze aangesloten zijn. Het onderzoek vindt sinds 2006 jaarlijks plaats, de serviceproviders worden beoordeeld op meer dan twintig aspecten. In het algemeen is te zien dat sinds 2006 bij de meeste serviceproviders een gestage stijging is van de waardering op de verschillende aspecten. Wordt echter gekeken naar de vergelijking 2013 en 2014 dan valt op dat er serviceproviders zijn die op bijna alle aspecten slechter zijn gaan presteren terwijl andere serviceproviders juist op alle aspecten beter zijn gaan presteren, aldus Bureau D&O.

Jurjen Oosterbaan: “De serviceproviders die in vergelijking met soortgelijke collage organisaties overall een lage waardering hebben en die vervolgens over (vrijwel) alle aspecten ook nog eens een dalende waardering laten zien, lopen het risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers. Ter illustratie van deze verschillen: Bij een van de organisaties geeft 81 procent van de deelnemers aan in de komende twee jaar de samenwerking 'zeker niet' te beëindigen, twee procent 'zeker wel' en 17 procent 'weet niet'. Terwijl bij een andere organisatie deze percentages 31 procent 'zeker niet', 14 procent 'zeker wel' en 55 procent 'weet niet' is.”
Assurantiekantoren maken gemiddeld gebruik van 2,2 serviceproviders. Steeds meer kantoren zien bovendien in dat het gebruik van een serviceprovider een positieve bijdrage levert aan het rendement van de organisatie. Oosterbaan: “De inschatting van de positieve bijdrage op het rendement verschilt per serviceprovider. Terwijl bij de ene organisatie 86 procent van de deelnemers aangeeft dat hun rendement zou dalen wanneer ze geen gebruik meer maken van de serviceprovider is dit bij een andere serviceprovider 47 procent. Beide percentages zijn aanzienlijk. Wij denken dat met name kleinere advieskantoren er verstandig aan doen om kritisch te onderzoeken of en zo ja met welke serviceprovider de eigen dienstverlening en het rendement het meest gebaat is.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leon Brummelhuis - 14 juli 2014

Mooie aanleiding om samen te gaan kijken waar je waarde aan elkaar kunt gaan toevoegen. Dit moet je dan wel kunnen en willen zien. Wat je niet ziet kun je immers ook niet veranderen.

Nico van Koesveld - 14 juli 2014

De onterechte kop wordt gelijk door Jurjen terecht ontzenuwd. Journalisten kunnen ook met het echte bericht, de algemene verbetering, in de kop komen. Onze ervaring is dat juist de partijen waar wij mee werken het goed doen. Ik noem er drie uit eigen ervaring. Flexfront was gemiddeld, service is sterk verbeterd. Van Kampen was goed en is zo gebleven. Telefonisch bereik kan echt beter Voogd was goed en is zo gebleven. Individuele zaken, zoals WAM verklaring kunnen sneller.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 11 juli 2014

Voor de koppensnellers: Meerderheid service providers gaat juist vooruit. Maar bij enkele lijkt er werk aan de winkel alvast prettig weekend

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Een polis tegen de onverwachte, financiële gevolgen van nieuwe overheidsmaatregelen. Die zou er moeten komen, betoogt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) op LinkedIn....

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

"Normaal blijven doen over AVG"

"Normaal blijven doen over AVG"

"De geweldige inspanningen die aanbieders nu in het kader van de AVG moeten doen, wekt bij veel financieel adviseurs de indruk dat ook zij een enorme inspanning...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

Consumenten worden gedwongen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiële toekomst. Veel consumenten hebben dit nooit geleerd en kunnen dit...

Geef de mens de ruimte

Geef de mens de ruimte

"Verzekeringen is mensenwerk. Laat dat zo blijven. Ook in 2018!" Dit bepleit Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Oosterbaan...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

Gratis advies bestaat wel!

Gratis advies bestaat wel!

"Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...