Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers, aldus het onderzoek Koepelorganisaties 2014 van Bureau D&O

In het onderzoek zijn 21 serviceproviders door 565 intermediairs beoordeeld. Aan deze intermediairs is gevraagd hun waardering te geven voor de serviceprovider(s) waarbij ze aangesloten zijn. Het onderzoek vindt sinds 2006 jaarlijks plaats, de serviceproviders worden beoordeeld op meer dan twintig aspecten. In het algemeen is te zien dat sinds 2006 bij de meeste serviceproviders een gestage stijging is van de waardering op de verschillende aspecten. Wordt echter gekeken naar de vergelijking 2013 en 2014 dan valt op dat er serviceproviders zijn die op bijna alle aspecten slechter zijn gaan presteren terwijl andere serviceproviders juist op alle aspecten beter zijn gaan presteren, aldus Bureau D&O.

Jurjen Oosterbaan: “De serviceproviders die in vergelijking met soortgelijke collage organisaties overall een lage waardering hebben en die vervolgens over (vrijwel) alle aspecten ook nog eens een dalende waardering laten zien, lopen het risico van een verhoogde uitstroom van deelnemers. Ter illustratie van deze verschillen: Bij een van de organisaties geeft 81 procent van de deelnemers aan in de komende twee jaar de samenwerking 'zeker niet' te beëindigen, twee procent 'zeker wel' en 17 procent 'weet niet'. Terwijl bij een andere organisatie deze percentages 31 procent 'zeker niet', 14 procent 'zeker wel' en 55 procent 'weet niet' is.”
Assurantiekantoren maken gemiddeld gebruik van 2,2 serviceproviders. Steeds meer kantoren zien bovendien in dat het gebruik van een serviceprovider een positieve bijdrage levert aan het rendement van de organisatie. Oosterbaan: “De inschatting van de positieve bijdrage op het rendement verschilt per serviceprovider. Terwijl bij de ene organisatie 86 procent van de deelnemers aangeeft dat hun rendement zou dalen wanneer ze geen gebruik meer maken van de serviceprovider is dit bij een andere serviceprovider 47 procent. Beide percentages zijn aanzienlijk. Wij denken dat met name kleinere advieskantoren er verstandig aan doen om kritisch te onderzoeken of en zo ja met welke serviceprovider de eigen dienstverlening en het rendement het meest gebaat is.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leon Brummelhuis - 14 juli 2014

Mooie aanleiding om samen te gaan kijken waar je waarde aan elkaar kunt gaan toevoegen. Dit moet je dan wel kunnen en willen zien. Wat je niet ziet kun je immers ook niet veranderen.

Nico van Koesveld - 14 juli 2014

De onterechte kop wordt gelijk door Jurjen terecht ontzenuwd. Journalisten kunnen ook met het echte bericht, de algemene verbetering, in de kop komen. Onze ervaring is dat juist de partijen waar wij mee werken het goed doen. Ik noem er drie uit eigen ervaring. Flexfront was gemiddeld, service is sterk verbeterd. Van Kampen was goed en is zo gebleven. Telefonisch bereik kan echt beter Voogd was goed en is zo gebleven. Individuele zaken, zoals WAM verklaring kunnen sneller.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 11 juli 2014

Voor de koppensnellers: Meerderheid service providers gaat juist vooruit. Maar bij enkele lijkt er werk aan de winkel alvast prettig weekend

D&O zet consequenties aflopen eerste overgangstermijn vakbekwaamheid op een rij

D&O zet consequenties aflopen eerste overgangstermijn vakbekwaamheid op een rij

Bureau D&O heeft in Nieuwsbrief Wft 561 voor adviseurs de consequenties op een rij gezet voor het aflopen van de eerste overgangstermijn vakbekwaamheid. Financiële...

D&o: jaarverslag AFM is ratjetoe

D&o: jaarverslag AFM is ratjetoe

Het jaarverslag van de AFM over 2013 is een ratjetoe en daardoor nauwelijks te analyseren, aldus Bureau D & O in nieuwsbrief Wft 559. Bureau D & O constateert...

Maak goede afspraken bij verkort advies

Maak goede afspraken bij verkort advies

Verkort advies, of eigenlijk dienstverlening op maat, kan zeker interessant zijn maar maak als dienstverlener wel goede afspraken met de klant zodat vast ligt wat...

Grote vraag stopt waardeval assurantieportefeuilles

Grote vraag stopt waardeval assurantieportefeuilles

De waardeval van assurantieportefeuilles lijkt tot staan gekomen. Maar dat is niet omdat de portefeuilles weer meer waard zijn geworden, aldus Willem Haasnoot (Haasnoot...

"doe op tijd examens nieuwe stijl"

"doe op tijd examens nieuwe stijl"

Algemeen directeur Jurjen Oosterbaan van Bureau D&O waarschuwt financieel adviseurs tegen onderschatting van de nieuwe Wft- en PE-Plus-examens. Tijdens de actualiteitenbijeenkomst...

Actualiteitenbijeenkomst vvp en d&o

Actualiteitenbijeenkomst vvp en d&o

VVP en Bureau D & O organiseren op 25 maart een Actualiteitenbijeenkomst. Dit maal staan de nieuwe deskundigheidseisen, de waardering van assurantieportefeuilles...

Doorstart Keurmerk door bureau D&O

Doorstart Keurmerk door bureau D&O

Bureau D&O ziet perspectief in voortzetting van het Keurmerk Financiële Dienstverlening, mits dit op een andere leest wordt geschoeid. "We gaan er...

D&o: aanbieders mogen bemiddelaars weigeren

D&o: aanbieders mogen bemiddelaars weigeren

Volgens Bureau D & O hebben aanbieders het recht om zelf een keuze te maken met welke financieel dienstverleners hij wel of geen relatie als bemiddar wenst aan...

Astrid van de Bovekamp gaat zelfstandig verder

Astrid van de Bovekamp gaat zelfstandig verder

Na ruim twintig jaar te hebben samengewerkt met Jurjen Oosterbaan (eerst bij de NVA en later bij Bureau D&O) vertrekt Astrid van de Bovekamp per 1 november als...

Brandregres centraal op informatiebijeenkomst D&O

Brandregres centraal op informatiebijeenkomst D&O

Bureau D&O organiseert op 12 november een informatiebijeenkomst over de veelbesproken wijzigingen Brandregres 2014, die groet impact hebben voor adviseurs van...