D&o: aanbieders mogen bemiddelaars weigeren

Bureau D & O LOGO

Volgens Bureau D & O hebben aanbieders het recht om zelf een keuze te maken met welke financieel dienstverleners hij wel of geen relatie als bemiddar wenst aan te gaan.

In de recente Wft-nieuwsbrief geeft D & O hiervoor een aantal argumenten. Zo zou vanuit de bescherming van de eigen naam elke aanbieder een belang hebben om alert te zijn op de vraag met welke financieel dienstverleners wel en niet een relatie wordt aangegaan. Daarnaast is de slagkracht van de AFM beperk. "De AFM heeft noch het wettelijk instrumentarium noch de mankracht om actief op te treden tegen elk handelen of nalaten van een financieel dienstverlener die de belangen van consumenten schaadt. Op dat punt mag juist van aanbieders verwacht worden dat zij ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen." Verder kunnen op zich goede producten die toch verkeerd worden geadviseerd tot schade aan de goede naam van de hele sector leiden. Tenslotte mag volgens D&O een aanbieder uitgaan van een eigen normenkader. "Wanneer een financieel dienstverlener zich onheus of zelfs discriminerend uitlaat over medewerkers van de aanbieder dan moet de aanbieder als werkgever worden toegestaan met de betreffende financieel dienstverlener geen bemiddelaarsrelatie aan te gaan."

In de visie van Bureau D & O mag een aanbieder zelf beslissen met welke financieel dienstverleners hij wel of geen bemiddelaarsrelatie wenst aan te gaan. Met de belangrijke kanttekening dat deze afweging op geen enkele wijze mag zijn gebaseerd op het wel of niet voldoen aan volume afspraken. Wanneer de aanbieder bereid is om rechtstreeks met consumenten een financiële transactie aan te gaan dan kan de aanbieder naar het oordeel van Bureau D & O het aangaan van deze transactie niet weigeren als blijkt dat de consument zich laat begeleiden door een derde, bijvoorbeeld een financieel deskundige.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ton Jansen - 28 november 2013

@ Theo. Van harte mee eens. Natuurlijks zijn er situaties denkbaar waardoor je als aanbieder geen relatie met een adviseur wilt. Maar het uitgangspunt is: "Je mag namens iedereen aanbieden, tenzij blijkt dat je het als adviseur niet waard bent" D&O, die zaken doorgaans goed doordenkt, slaat hier de plank behoorlijk mis, maar gelukkig zit de AFM op de goede koers!

Paul Schoo - 28 november 2013

@Albert, ik bestudeer eerst de website, dan de voorwaarden en dan de performance. Gisteren 40 minuten in de wacht bij Univé van 4 wachtenden voor u naar 2 gestegen. Exit!!

Theo van Geel - 28 november 2013

Hulde Pollo. Zoals velen heb ik ooit mijn rijbewijs gehaald. Gelukkig wordt er dan van uitgegaan dat ik mij naar behoren ga gedragen in het verkeer. Pas als ik de regels (fors) overschrijdt, wordt mij de rijbevoegdheid ontnomen. Zo werkt dat doorgaans in deze rechtstaat. Moet dat in het financiële microklimaat echt precies omgekeerd worden geregeld??? Over hypocrisie: de door opleiding en ervaring gevormde financieel adviseur kan maar moeilijk aan de kwaliteitseisen van Florius voldoen. Terwijl de volkomen ongeschoolde en onervaren burger bij het zusje van Florius (voor de niet ingewijden: Moneyou) volledig zelfstandig een vergelijkbaar dossier mag afwikkelen. En de verantwoordelijke politici kunnen dit niet doorzien???

Albert van der Poll - 28 november 2013

@ Paul, heb je die wel de kans gegeven of op voorhand afgewezen ;-)?

Paul Schoo - 28 november 2013

Er zijn genoeg aanbieders waar ik geen zaken mee wil doen.

Albert van der Poll - 27 november 2013

Zoals ik nu naar de ontwikkelingen kijk zal het zo zijn dat onze klantenkring aanzienlijk zal afnemen, zodat we een steengoeie service kunnen geven aan een selecte klantengroep, die bereid en in staat is een redelijk tarief te betalen. Afhankelijk van mijn stemming denk ik aan 400-500 relaties, die wij -let op- begeleiden. Ik stel me zo voor dat ik die relatief beperkte groep niet elk jaar allerlei producten ga adviseren/verkopen/aansmeren. Dan kan de situatie zomaar worden dat alle aanbieders de samenwerking opzeggen! Ik ben vast niet de enige die in deze richting denkt. Ook dit moet opgelost, of we moeten willen accepteren dat alle kleinere intermediairs in een soort maatschap gaan samenwerken om aan de eisen - op gebied van kwaliteit dat spreekt- te gaan voldoen.

Albert van der Poll - 27 november 2013

De firma D en O heeft nogal een hoge hoed op van de voorspellende gaven van aanbieders. Blijkbaar kunnen deze reeds voordat een aanstelling is verleend (moeten we dit als een gunst beschouwen) bepalen of de intermediair de belangen van de consumenten schaadt, of goede producten verkeer zal adviseren. En uitgaan van het eigen normenkader wanneer een intermediair zich onheus of beledigend of zelfs discriminerend uitlaat over de medewerkers van de aanbieder. Ik zal eens vragen of de collega's zich de Ditzo campagne met anti tussenpersonenhetze nog herinneren, en of zij zich onheus bejegend voelden. Of werkt het niet beide kanten op? Het lijkt me logisch en gewenst dat een aanbieder een slecht werkend intermediair die de consument benadeelt, slecht werk levert, ondeskundig is of iets dergelijks de samenwerking gemotiveerd mag opzeggen. Die situatie kan zich alleen pas voordoen nadat er een samenwerking is aangegaan. Het zou me logisch voorkomen dat de aanbieder een frauderende of ernstig broddelende intermediair dan ook gemotiveerd meldt bij de AFM, dan is het toezicht ook weer wat doelgerichter. Ik durf wel de stelling aan dat de meeste aanbieders nooit ook maar enige kwaliteitseis aan de dag hebben gelegd. Laat ik het eens zo zeggen: ik ken geen enkele aanbieder die geen offerte voor een dertig jaar lopende hypotheek uitbracht bij een oversluiting. Daar zouden toch wel kanttekeningen bij kunnen zijn geplaatst? Al dat oversluiten, afkopen boete betalen en opnieuw starten? Het zal toch niet om omzetvolume hebben gedraaid? Ik ben benieuwd hoe zij die kwaliteitseis gaan formuleren, Florius stelt nu hoorde ik als kwaliteitseis 48 hypotheken sluiten per jaar. We weten dan al op voorhand waar het naar toe gaat. Niet dat het erg is, maar de hypocrisie van geen productie eisen en dan 75% van het intermediair op voorhand uitsluiten vind ik nogal krom, omdat dan minimaal de suggestie zal worden gewekt dat er wél op kwaliteit is geselecteerd.

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

De kosten van het doorlopend toezicht door de AFM stijgen in 2017 met gemiddeld zes procent. Voor adviseurs en bemiddelaars bedraagt de kostentoename ruim 8 procent....

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Ook assurantiekantoren moeten voldoen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met een online privacytest van Bureau D&O kunnen adviseurs inzicht...

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

De Financiële Makelaar, de Hypotheekadviseur, VCN, Connect de Krediet Makelaar zijn de beste koepelorganisaties van 2016, zo blijkt uit het Performance Onderzoek...

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Intersoftware introduceert een overstapservice voor financieel adviseurs die aanhikken tegen het wisselen van softwareleverancier. Een pakket van zes diensten moet...

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Met ingang van 1 januari 2016 treedt Marianne du Chattel als projectcoördinator in dienst bij Bureau D & O. Du Chattel was tussen 1992 en 2002  mede-eigenaar...

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015...

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

Volgens Bureau D&O lijkt de mogelijkheid voor de komende jaren van provisie op schadeverzekeringen behouden. Neemt niet weg dat adviseurs dienen na te denken...

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek...

D&o: kifid handelt onjuist

D&o: kifid handelt onjuist

"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen...