Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Kifid (logo)

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat een ander advies beter was geweest.

Dit kan een interessante uitspraak zijn mochten adviseurs nog eens aansprakelijk worden gesteld in de woekerpolisaffaire. Beleggingsverzekeringen waren indertijd immers de norm. Dat daar nu anders over wordt gedacht, is dan even deel twee.

De commissie in uitspraak 2016-208: "Wij zijn van oordeel dat niet is gebleken dat er destijds sprake was van een niet passend advies. Het advies om 50.000 euro eigen geld te beleggen in plaats van dit bedrag op de hypothecaire geldlening in mindering te brengen, was op het moment van advisering een gebruikelijke constructie. Dat het achteraf bezien wellicht financieel voordeliger zou zijn geweest om dit bedrag op de hypothecaire geldlening in mindering te brengen, maakt dit niet anders. Bovendien is gesteld noch gebleken dat het beleggingsprofiel van het Expertfund, het
fonds waarin Consument heeft belegd, niet paste bij de wensen en financiële situatie van Consument."

In 2007 sloot de klant op advies en met bemiddeling van tussenpersoon (voorheen Patrick Deckers Assurantiën en Hypotheken B.V.) bij WestlandUtrecht Bank een hypothecaire geldlening (een zogenoemde Vermogensbeheer Hypotheek) af voor een bedrag van 435.000 euro voor de aankoop van een woning met een aankoopsom van 416.000 euro. Tot zekerheid van voldoening van de geldlening verpandde de consument aan
WestlandUtrecht Bank een effectenrekening (een zogenoemde Expertfund) die hij opende en in beheer gaf bij Nationale Nederlanden N.V. (voorheen
WestlandUtrecht Effectenbank B.V.).
De consument stortte op de effectenrekening in totaal een bedrag van 50.000 euro uit eigen middelen gestort met het doel om het ingelegde geld te beleggen en op termijn een deel van de hoofdsom van de hypothecaire geldlening te kunnen aflossen.

Consument en Nationale
Overigens stelde de adviseur die de portefeuille van Deckers had overgenomen dat hij niet aansprakelijk kon zijn, omdat onverhoopte aansprakelijkheden zouden zijn achtergebleven bij de verkoper. Dit zou op papier zijn vastgelegd ook. De nieuwe eigenaar toonde dit echter niet aan, waarop de Geschillencommissie hem wel degelijk verantwoordelijkheid hield voor de handelingen van Deckers.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jelle Terpstra - 11 mei 2016

Dit gaat niet over Beleggingsverzekeringen, wel over verwoestende gevolgen van verkeerd procederen. Daarbij heeft Kifid geen poot uitgestoken om de Consument te helpen bij het (her)formuleren van zijn klacht. Deze is helemaal op het verkeerde been gezet door de jarenlange collectieve fixatie op (al dan niet vermeende) verborgen kosten bij banken en verzekeraars. Pas na de hoorzitting raakte Consument er ten volle van doordrongen dat de werkelijke oorzaak van zijn probleem ligt in de te riskante belegging ten opzichte van zijn risicoprofiel. Iets waar alle drie betrokken tegenpartijen schuldig aan zijn. Het werkelijke verhaal leest u op het forum van AVROTROS Radar: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=66&t=161405&p=2271127#p2271127

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

 Passend advies hoeft niet per se in te houden de goedkoopste hypotheekconstructie, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)....

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...