Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Kifid (logo)

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat een ander advies beter was geweest.

Dit kan een interessante uitspraak zijn mochten adviseurs nog eens aansprakelijk worden gesteld in de woekerpolisaffaire. Beleggingsverzekeringen waren indertijd immers de norm. Dat daar nu anders over wordt gedacht, is dan even deel twee.

De commissie in uitspraak 2016-208: "Wij zijn van oordeel dat niet is gebleken dat er destijds sprake was van een niet passend advies. Het advies om 50.000 euro eigen geld te beleggen in plaats van dit bedrag op de hypothecaire geldlening in mindering te brengen, was op het moment van advisering een gebruikelijke constructie. Dat het achteraf bezien wellicht financieel voordeliger zou zijn geweest om dit bedrag op de hypothecaire geldlening in mindering te brengen, maakt dit niet anders. Bovendien is gesteld noch gebleken dat het beleggingsprofiel van het Expertfund, het
fonds waarin Consument heeft belegd, niet paste bij de wensen en financiële situatie van Consument."

In 2007 sloot de klant op advies en met bemiddeling van tussenpersoon (voorheen Patrick Deckers Assurantiën en Hypotheken B.V.) bij WestlandUtrecht Bank een hypothecaire geldlening (een zogenoemde Vermogensbeheer Hypotheek) af voor een bedrag van 435.000 euro voor de aankoop van een woning met een aankoopsom van 416.000 euro. Tot zekerheid van voldoening van de geldlening verpandde de consument aan
WestlandUtrecht Bank een effectenrekening (een zogenoemde Expertfund) die hij opende en in beheer gaf bij Nationale Nederlanden N.V. (voorheen
WestlandUtrecht Effectenbank B.V.).
De consument stortte op de effectenrekening in totaal een bedrag van 50.000 euro uit eigen middelen gestort met het doel om het ingelegde geld te beleggen en op termijn een deel van de hoofdsom van de hypothecaire geldlening te kunnen aflossen.

Consument en Nationale
Overigens stelde de adviseur die de portefeuille van Deckers had overgenomen dat hij niet aansprakelijk kon zijn, omdat onverhoopte aansprakelijkheden zouden zijn achtergebleven bij de verkoper. Dit zou op papier zijn vastgelegd ook. De nieuwe eigenaar toonde dit echter niet aan, waarop de Geschillencommissie hem wel degelijk verantwoordelijkheid hield voor de handelingen van Deckers.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jelle Terpstra - 11 mei 2016

Dit gaat niet over Beleggingsverzekeringen, wel over verwoestende gevolgen van verkeerd procederen. Daarbij heeft Kifid geen poot uitgestoken om de Consument te helpen bij het (her)formuleren van zijn klacht. Deze is helemaal op het verkeerde been gezet door de jarenlange collectieve fixatie op (al dan niet vermeende) verborgen kosten bij banken en verzekeraars. Pas na de hoorzitting raakte Consument er ten volle van doordrongen dat de werkelijke oorzaak van zijn probleem ligt in de te riskante belegging ten opzichte van zijn risicoprofiel. Iets waar alle drie betrokken tegenpartijen schuldig aan zijn. Het werkelijke verhaal leest u op het forum van AVROTROS Radar: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=66&t=161405&p=2271127#p2271127

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...

Het vuur van... Chris Emans

Het vuur van... Chris Emans

Chris Emans, directeur Wonen & Welzijn (Ammerzoden) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit....

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker...